måndag 7 juni 2010

Sammanställning av enkät del 1

11 elever i gruppen svarade på en enkät som jag delade ut för ett par veckor sedan. Enkäten innehöll frågor om vårt "No och jag-projekt" som gick ut på att vi en gång i veckan läste högt ur romanen No och jag och att vi sedan bloggade om det vi läst.

På frågan om vad ni tyckte om att läsa en roman gemensamt i klassen var samtliga positiva. Några kommentarer var:

"Det var bra för att alla hängde med"
"Det var annorlunda och jag blev mer intresserad av läsandet"
"Man tröttnar inte på samma sätt som när man läser själv"
"Det var roligt och man blev mer koncentrerad".
"Det var mycket bra och det är så man får en hel klass intresserad"

De flesta av er påpekar att ni föredrar att läsa högt tillsammans framför att läsa tyst på egen hand, men ett par av er skriver att ni även tycker om att läsa tyst i egen takt.

På frågan hur ofta ni har besökt bloggen svarade tre stycken att ni besökt den ca 1 gång/vecka och 8 elever besökte bloggen flera gånger i veckan under terminen.

När ni besökte bloggen svarade de flesta att ni tittade efter 1) uppgifterna/läxorna som skulle göras, det som näst flest tittade efter var 2) lärarens kommentarer till uppgifterna ni hade gjort och 3) klasskamraternas inlägg och kommentarer. Några av er använde också bloggen till att meddela er på olika sätt med klassen eller läraren.

Jag frågade också vad ni tyckte om att blogga om boken vi läste. Alla som har svarat är positiva till att använda en blogg i ämnet svenska, fast några påpekar att det blev lite tröttsamt mot slutet. Några av kommentarerna var:

"Det var bra för vi analyserade mycket och då är det lättare att komma ihåg vad boken handlade om"
"Det var bra för att man kunde se sin egen utveckling och det var kul att se andras kommentarer"
"Det var ett bra sätt att komma ihåg läxan på"
"Det var något nytt för mig som jag tycker att vi borde göra oftare"
"Det var roligt och stressigt för man fick tänka igenom noggrant vad man skrev eftersom vem som helst kan läsa bloggen"
"Det var intressant. Jag trodde att det skulle bli jobbigt, men jag lyckades!"


...forts följer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar