tisdag 18 maj 2010

Dagens lektion: slutuppgift No och jag

Slutuppgift: No och jag av Delphine de Vigan

Som avslutning på vår läsning av No och jag ska du skriva en analys av romanen som helhet. Din analys ska vara inlämnad senast fredagen den 28 maj vid svensklektionens början klockan 9:00, eller mejlad till: asa.falk@pub.malmo.se före klockan 9:00 samma dag. Senare inlämnade analyser betygsätts inte.


Din analys ska vara utformad enligt följande:
Du ska skriva en resonerande sammanhängande text om romanen No och jag. Det ska tydligt framgå vilka tankar som är dina egna och fokus ska ligga på egna slutsatser och tolkningar av romanen. Din text ska ha en tydlig och genomtänkt struktur och vara skriven på korrekt svenska.

Du ska inte skriva ett referat av innehållet och inte heller en recension, utan du ska skriva en text där du resonerar kring och analyserar romanen No och jag på det sättet som vi har tränat på i bloggen. Tänk på att du inte kan få med allt i din text. Bestäm dig för ett huvudfokus och håll dig till det. Ställ dig frågan: vad vill jag få sagt med min text och vad är min huvudpoäng?


Här är några frågor som kan hjälpa dig när du strukturerar din text:
Vad handlar No och jag om egentligen? D v s: vilka övergripande teman och frågeställningar tas upp i boken?

Vad händer med huvudpersonerna? Hur utvecklas de? Hur förändras de? Vad lär de sig?

Vad lärde du dig? Vilka lärdomar kan andra läsare dra av att läsa boken?

Vad var speciellt intressant? Varför var det speciellt intressant? Utveckla det.

Vad handlar dina egna och klasskamraternas bloggkommentarer om? Varför handlar kommentarerna om just detta?

Kan man se någon röd tråd eller något återkommande tema i romanen och i våra bloggkommentarer/diskussioner kring No och jag? Utveckla det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar