lördag 15 maj 2010

Kommentar till uppgift 13

Kul att flera av er verkar ha uppskattat boken No och jag. Jag tyckte själv ännu mer om den nu när jag läste den för andra gången.

I uppgift 13 bad jag er resonera kring slutet, när No lämnar Lou på stationen utan att komma tillbaka. Fler av er är inne på att No gjorde det medvetet, att hon hade planerat det, och att hon gjorde det för Lous skull.

Njomza skriver: Hon insåg att hon inte var en god förebild för Lou. No kände skuldkänslor för att hon inte uppförde sig väl, på grund av att hon drack mycket och inte alltid uppskattade det hjälp hon fick. Så hon övergav Lou för Lous bästa.

Lili skriver: Det kan vara så att No känner att hon är en börda för Lou om dem fortsätter att vara med varandra och No vill kanske inte att Lou ska lämna sitt liv och låta sin framtid gå till spillo på grund av henne.

Kamilla skriver: En tolkning är att hon inte ville att Lou skulle förstöra sitt liv och att inte bli som No. No har alltid önskat sig ett liv, hem och föräldrar som Lou därför försvann No från Lous liv utan att få skuldkänslor, utan att förstöra hennes liv och ångra det. Hon önskar henne bättre liv!

Emelie skriver: Min tolkning av Nos handling på slutet är för att No skämms över sitt handlande.
No började dricka och nästan bete sig illa mot Lou och Lukas på slutet. Med tanke på allt Lou har gjort för No kan detta ha lett till att No skämdes över hur hon började bete sig på slutet. Hon kunde kanske bara bett om ursäkt men hon visste antagligen inte hur man gör med tanke på att hon har bott på gatan där allting handlar om att göra vad man kan för att överleva dagen.

Nadia skriver: Att bli övergiven som Lou nu blev är hemskt. Men jag tror inte No klarade av pressen att vara så kallad "normal". Hon kände nog sig väldigt övergiven själv. Jag drog den slutsattsen att No inte ville svika, men att hon nog redan gjort och därför så gav hon sig iväg.

Dalia skriver: Jag anser att No hade rätt när hon tog sin resväska och gick därifrån. Hon förstod själv att Lou inte fick leva i fred med sina föräldrar sen hon dykte upp i Lous liv.Jag tror att No ville försvinna från Lous liv och låta henne gå igenom allt själv.

Fanny skriver: No bestämde sig för att hon inte kunde ta med Lou, men kunde inte ta förväl av henne. Så No bestämde sig för att hon bara skulle ge sig av utan att behöva förklara eller behöva erkänna att hon ljugit för henne. No bestämde sig för att hon inte kunde tänka på sig själv längre, hon måste göra det som är bäst för Lou, eftersom Lou ju har gjort så mycket för henne.

Stephanie skriver: No ville väl göra det för Lous skull. Därför tror jag att No ville göra något som visar att hon verkligen brydde sig om Lou, att gå ut och handla och ha kul tillsammans. På den lilla tiden som fanns kvar.

Carru skriver: Det var visserligen en fin tanke att Lou skulle följa med No till Irland men samtidigt så var No ohederlig mot Lou genom att överge Lou liksom No's mor gjorde likadant mot henne. Att ta väskan i smyg och ge sig iväg utan att säga ett ord till No är fegt och elakt av henne, Lou blundade för No's lögner och No bedrog och förråde henne.

Asana skriver: Jag själv tror att No visste att hon inte kunde vara hos de hur länge som helst men en del av mina tankar tror att No kanske tyckte bättre om att leva som hon gjorde innan, inte direkt hemlös utan fri för om man är ensam bestämmer man själv vad man ska och vill göra. Då kan ingen säga vad hon borde göra eller vad de ens tycker


_____________________________________________

Jag uppfattar det som om de flesta av er anser att No på något sätt skämdes eller kände sig skyldig över att Lou hade hjälpt henne så mycket och att No förstod att det inte kunde fortgå i all evighet. No visste att hur hon än gjorde så skulle hon svika Lou. Nos sätt att säga farväl var att tillbringa dagen med Lou och att köpa så mycket hon kunde till henne.

Nästa intressanta fråga är om Lou verkligen kände sig sviken när No försvann?

3 kommentarer:

  1. Jag tror att det kan vara så att Lou kände sig sviken för att No inte tog förväll på ett bättre sätt, än att bara sticka iväg.
    Även om Lou ändå kanske visste om att No en dag skulle lämna Lou, så ville Lou antagligen att No skulle ge sig av på ett trevligare sätt.

    Eller så kan det vara så att Lou inte alls kände sig sviken.
    Istället så kände hon sig nöjd med att hon har hjälpt No. Hon kände att hon har gjort något riktigt bra till någon.
    Lou kanske till och med var stolt på No, att hon gav sig iväg. Det visar att No inte behöver hjälp mer. Det visar att No är stark nog att klara sig själv och lyckas i livet.

    /Njomza

    SvaraRadera
  2. BARCA BARCA BARCAAA

    SvaraRadera
  3. Jag vill tro att det du nämner sist i din kommentar är sant, Njomza :)

    SvaraRadera