onsdag 5 maj 2010

Uppgift 13

Ditt svar till den här sista blogguppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet till det här inlägget senast onsdagen den 12 maj klockan 22:00. Observera veckodagen - onsdag den här gången.

I slutet av boken går No och Lou till stationen för att köpa biljetter till Irland. No ber Lou vänta medan hon går iväg för att köpa biljetterna. Lou märker inte att No tar sin resväska med sig när hon går. Lou sitter kvar och väntar. Hon väntar ända tills det blir mörkt, men No kommer inte tillbaka.
__________________________

Slutet av boken, att No går sin väg utan Lou, kan tolkas på många olika sätt. Hur tolkar du slutet? Förklara hur du tänker och varför du tänker som du gör.


12 kommentarer:

  1. Med tanke på att No började må sämre och sämre med tiden, så tror jag personligen att No övergav Lou för att hon inte kände att hon skulle klara av det längre.
    Att hon inte skulle klara av att följa de krav som Lous föräldrar ställer på henne.
    Hon ville ha mer frihet, att göra det hon själv vill göra, som att till exempel dricka alcohol.
    Därför övergav hon alla, för att ha frihet och göra vad hon vill.

    Min andra tolkning är att hon ville ta tag i sig själv och inte ville att andra skulle se henne som svag. Hon ville inte att andra skulle hjälpa henne mer. Hon känner att hon är stark nog att klara sig själv.
    Hon ville starta ett nytt liv och klara sig själv och göra något vettigt i livet.

    Om man ser det ur den här synvinkeln kan det bero att No lämnade Lou för Lous skull.
    Hon insåg att hon inte var en god förebild för Lou.
    No kände skuldkänslor för att hon inte uppförde sig väl, på grund av att hon drack mycket och inte alltid uppskattade det hjälp hon fick.
    Så hon övergav Lou för Lous bästa.

    /Njomza

    SvaraRadera
  2. Jag tycker den här boken var mycket intressant och spännande och väldigt lärorik bok att läsa.
    Man lär sig att det är bra att hjälpa de som behöver hjälp, som de hemlösa. Men att det alltid finns en gräns. Man ska aldrig överdriva, och med det menar jag att man inte ska tro på allt någon säger.
    Man ska använda hjärnan på ett rätt sätt och aldrig låta någon lura dig.

    /Njomza

    SvaraRadera
  3. En tolkning skulle kunna vara att No överger Lou, dock för Lous egen skull. Det kan vara så att No känner att hon är en börda för Lou om dem fortsätter att vara med varandra och No vill kanske inte att Lou ska lämna sitt liv och låta sin framtid gå till spillo på grund av henne. En annan tolkning kan vara att No inte har några pengar kvar, skäms över sig själv och över det som hon har sagt till Lou angående Loic och breven, så No känner möjligtvis att hon inte kommer att klara av att se hur Lou kommer att reagera när hon väl få reda på det.

    // Lili

    SvaraRadera
  4. Jo, antagligen är att No ville bara spendera sista tiden med Lou och lät henne tro att de skulle åka tillsammans. No gjorde på denna sättet är för att No vet hur svårt det är för Lou att bara säga till Lou att hon ska lämna henne. Så när de spenderade tiden och var i stationen tänkte No att hon har tagit förväll på ett bra sett.

    En av tolkningen är att hon inte ville att Lou skulle förstöra sitt liv och att inte bli som No. No har alltid önskat sig ett liv, hem och föräldrar som Lou därför försvann No från Lous liv utan att få skuldkänslor, utan att förstöra hennes liv och ångra det. Hon önskar henne bättre liv!

    Puzz Kamy

    SvaraRadera
  5. Min tolkning av Nos handling på slutet är för att No skämms över sitt handlande.

    No började dricka och nästan bete sig illa mot Lou och Lukas på slutet. Med tanke på allt Lou har gjort för No kan detta ha lett till att No skämdes över hur hon började bete sig på slutet. Hon kunde kanske bara bett om ursäkt men hon visste antagligen inte hur man gör med tanke på att hon har bott på gatan där allting handlar om att göra vad man kan för att överleva dagen.
    Sen kan No också ha skämmts över att hon ljög för Lou om Loic och hans brev, som aldig hade excisterat. Antagligen ledde detta till Nos beslut att sticka utan Lou för hon kände att hon aldrig kunde gottgöra det som Lou hade gjort för henne och så illa som hon hade behandlat Lou.

    Ärlighet och vänskap är två ord som beskriver andledningarna till min tolkning. Om man ljuger för sin vän eller behandlar sin vän illa är det aldrig lätt att gottgöra det, framförallt inte om det är en vän som verkligen ställer upp och finns där i alla lägen.

    /Emelie

    SvaraRadera
  6. Jag skulle vilja börja med att säga att jag tyckte att boken var såå bra, och de var en bok som fick en att tänka på andra tankar. Boken var väldigt gripande och fick en att inse vissa saker; man kan inte alltid ändra på en verklighet även hur mycket man än kämpar för det, så finns de vissa saker som aldrig förändras...

    Att bli övergiven som Lou nu blev är hemskt. Men jag tror inte No klarade av pressen att vara så kallad "normal". Hon kände nog sig väldigt övergiven själv. Jag drog den slutsattsen att No inte ville svika, men att hon nog redan gjort och därför så gav hon sig iväg. Hon trodde nog att genom att försvinna så skulle Lous liv bli mycket bättre. Jag tror också att No kände att hon hade smutsat ner sig, att hon redan låg i skiten och hon ville nog inte dra med sig Lou och Lucas.

    Det är hur jag resonera de hela. Jag tror att är man bästa vänner och om man svikit varandra så finner man alltid en väg tillbaks. Är man menade som vänner eller över huvudtaget så finner man en väg tillbaks, om inte.. då skulle de aldrig varit ni två. Jag tror de är så och jag vet att de stämmer in på mig. Jag har en bästa vän som jag vet att jag kommer ha hela mitt liv. Som sagt vissa är menade medans andra inte är!! / Nadia

    SvaraRadera
  7. Vad jag tror är att No ville inte förtsätta leva på de sättet hon levde med Lou. Det kan vara ett tecken på att No förstod hon borde lämna Lou i fred och fortsätta sin egen väg.

    Jag anser att No hade rätt när hon tog sin resväska och gick därifrån. Hon förstod själv att Lou inte fick leva i fred med sina föräldrar sen hon dykte upp i Lous liv.Jag tror att No ville försvinna från Lous liv och låta henne gå igenom allt själv.
    Jag tycker att man inte ska lita på någon,inte ens på sin nära och kära, för någon dag så kommer man bli sviken/Dalia.B

    SvaraRadera
  8. Jag tänker så här:

    No visste att hon inte kunde stanna kvar där i det kvarterjet länge. Hon kände att hon redan ställt till med för mycket problem och att det var dags att ge sig av. Men hon vågade inte åka ensam och samtidigt ville hon inte lämna Lou. Hon kände att hon ville ta med sig henne när hon skulle ge sig av. Men hon visste att Lou då skulle vara tvungen att lämna en familj och en vän bakom sig, därför började No berätta historier och löngner om hur hennes ungdomskärlek börjat skriva till henne och bett henne komma ner till honom och sedan om hur bra dom har det där nere och hur vackert allt är. När det då var dags att ge sig av bad No Lou att följa med henne. Med tanke på hur mycket No betyder för Lou hade vi redan kunnat räknat ut att hon hade följt med henne, vilket hon gjorde.


    Under början av resans tid började No tänka. No visste ju inte hur det skulle bli och vad som väntade dom och vad det var hon skulle säga till Lou om att det inte fanns någon ungdoms kärlek som väntade där på dom när de kommit fram. No börja tänka på vad det var som hade kunnat hända, de hade ju lika gärna kunnat hamna på gatan igen och hon ville verkligen inte utsätta Lou får något sånt.


    No bestämde sig för att hon inte kunde ta med Lou, men kunde inte ta förväl av henne. Så No bestämde sig för att hon bara skulle ge sig av utan att behöva förklara eller behöva erkänna att hon ljugit för henne. No bestämde sig för att hon inte kunde tänka på sig själv längre, hon måste göra det som är bäst för Lou, eftersom Lou ju har gjort så mycket för henne.


    Men de kommer alltid att älska varandra....


    Hur jag kom fram till detta är, jag hoppas att det är den anledningen så att inget hänt No eller att No bara var elak.


    Jag måste också bara säga hur bra denna boken var. Det har gett mig helt nya perspektiv kring andra saker i livet. Det är verkligen en berörande och känslosam berättelse, ingen bok man kommer att glömma i första hand. Tack för denna uppgiften Åsa, jag har verkligen uppskattat den och det har varit lärorikt på samma gång. Hej då!! =)

    Av: Fanny.

    SvaraRadera
  9. Jag tror att No lämnade Lou på grund av att No inte ville att Lou skulle uppleva det No hade upplevt. No ville väl göra det för Lous skull. Därför tror jag att No ville göra något som visar att hon verkligen brydde sig om Lou, att gå ut och handla och ha kul tillsammans. På den lilla tiden som fanns kvar.

    Jag tror att Lou inte riktigt visste vad som hade kunnat hända om hon hade följt med No.Jag tycker också att det var en stor risk Lou tog. Men det var ganska fint gjort av Lou,jag hade förmodligen gjort samma sak med min bästa vän, om de inte finns andra alternativ att välja på just i den situationen..

    Boken var otroligt bra! Toppbetyg! =)

    // Stephanie

    SvaraRadera
  10. "Den som ständigt vill försäkra sig om ens förtroende är den förste som förråder det"

    Alla ljuger och människor förändras inte, det har No bevisat för Lou.
    Det var visserligen en fin tanke att Lou skulle följa med No till Irland men samtidigt så var No ohederlig mot Lou genom att överge Lou liksom No's mor gjorde likadant mot henne. Att ta väskan i smyg och ge sig iväg utan att säga ett ord till No är fegt och elakt av henne, Lou blundade för No's lögner och No bedrog och förråde henne.
    No's handling hade kunnat vara utav goda gärningar eller tvärtom.

    Möjligtvis är det så att No tycker väldigt mycket om Lou och ville att hon skulle följa med henne till Irland men i sista ögonblicket kanske hon ångrade sig och tänkte att hon ville börja om ett nytt liv. No kanske har drömmen om att Luic sitter och väntar på henne där och sen ska de starta ett nytt liv tillsammans där Lou inte får vara med.
    Dessutom har Lou redan en familj som älskar henne och ett bra och tryggt hem.

    Det kan även handla om att hon inte kunde förmå att ta hand om Lou, då det krävs att hon behöver ta hand om Lou och No har nog inte förmågan att kunna ta hand om sig själv då det kan vara besvärligt och komplicerat att ta hand om en minderårig om man inte ens kan ta hand om sig själv. För det krävs att man skyddar barnet från yttre fara och No är inte kvalificierad att göra det.

    Dock, Lou borde ha förstått vad No hade i görningen, möjligtvis borde Lou ha insett att No troligen aldrig kommer att vara en enkel alldaglig kvinna. Med en viss möjlighet kan No ha bluffat eller tillochmed inte brytt sig om Lou mot slutet. No är trasig och är förmodligen egocentrisk och tycker synd om sig själv.

    //Carru

    SvaraRadera
  11. Det kan finnas många olika tolkningar kring denna hänelse. Det kan vara att No började inse att det verkligen är dags efter en sån lång tid att ta eget ansvar eller så kanske hon kände sig obekväm. Vad jag menar med obekväm är tex. att hon hela tiden såg hur Lou och hennes familj beteede sig och var som personer, då kanske hon kände sig annorlunda.

    Jag själv tror att No visste att hon inte kunde vara hos de hur länge som helst men en del av mina tankar tror att No kanske tyckte bättre om att leva som hon gjorde innan, inte direkt hemlös utan fri för om man är ensam bestämmer man själv vad man ska och vill göra. Då kan ingen säga vad hon borde göra eller vad de ens tycker.../Asana

    SvaraRadera
  12. Fina svar! Jag kommenterar dem under helgen så håll utkik. :)

    SvaraRadera