tisdag 19 januari 2010

Dagens lektion: brev och kulturella skillnader

Idag pratade vi om att det finns både fördelar och nackdelar med att skriva sin bloggkommentar tidigt eller sent. Fördelarna med att skriva bland de första är att man inte blir påverkad av andra utan man har frihet att själv formulera svaret först, men nackdelarna kan också vara att det finns saker som man inte har tänkt på som kommer fram när man läser andras svar.

Självklart finns möjligheten att skriva fler än en kommentar till samma inlägg. Det är bara positivt att man visar att man har tänkt vidare och kan utveckla sitt svar ännu mer. Om ni vill att jag ska ta bort den första kommentaren kan jag göra det, men det är inte heller fel att den står kvar så att man kan se hur ni har tänkt. Skriver man bland de sista är det en utmaning att försöka komma på något som inte har skrivits tidigare, såklart.

I era inlägg bedömer jag både språk och innehåll. Tänk på att följa vanliga skrivregler för att ditt inlägg ska bli så lätt att följa som möjligt. Stavning, meningsbyggnad, ordval, punkt och stor bokstav - allt påverkar helhetsintrycket av ditt inlägg. För att det du skriver ska tas på allvar är det en god idé att inte bara tänka på vad man skriver utan också hur man skriver.

Skolbiblioteket har fått in 10 exemplar av No och jag nu, så skynda dig att låna ett exemplar innan de tar slut!

På lektionen idag fick ni tillbaka breven som ni skrev till en utbytesstudent. I breven har jag bedömt er förmåga att berätta om några svenska kulturella företeelser på ett tydligt sätt. Jag har även bedömt er förmåga att inleda och avsluta ett brev på ett lämpligt sätt.
I läroboken på s 124 finns några frågor om kulturella skillnader som vi diskuterade idag.

Frågorna:

1. Hur tilltalar elever lärare i olika kulturer?

2. Hur viktigt är det att komma i tid?

3. Hur hälsar man på varandra?

4. Hur nära står man om man talar med någon?

5. Hur behandlar man äldre människor?

6. Hur svarar man i telefon? (den frågan la jag till för att jag tycker att den är rolig att diskutera)


Vi hann egentligen bara diskutera fråga 1 och börja på fråga 2. På fråga 1 kom vi bland annat in på att man i många länder får gå om ett år om man inte är godkänd i sina ämnen. Vi pratade också om fördelar och nackdelar med skoluniform som man har i vissa länder. Diskussionen fortsätter imorgon.

Glöm inte skriva ditt svar till det föregående inlägget senast torsdag 21/1 klockan 22:00.

Skoluniformer

Bilder från Wikimedia commons

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar