fredag 22 januari 2010

Uppgift 2

Ditt svar till uppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet senast torsdagen den 28 januari kl 22:00.

På s 23 i boken No och jag berättar Lou att när hon var liten gömde hon en ask med skatter under sin säng. I den fanns det "alla möjliga minnessaker, en påfågelsfjäder från Parc Floral, tallkottar, bomullstussar i olika färger att ta bort smink med, en blinkande nyckelring och så".

Hon berättar också att en dag la hon dit en sista minnessak, hon vill inte säga vad, men det var "en mycket sorglig sak som markerade slutet på barndomen". Hon "stängde asken, stoppade in den under sängen och öppnade den aldrig mer".
________________________________________

Vad skulle det kunna vara för sak som markerar slutet på barndomen?
Skriv vad du tror att det är och förklara hur du kom fram till det.

Om du vill: Berätta om en minnessak som du själv har eller har haft. Förklara hur och varför du fick eller skaffade den. OBS! Den här uppgiften kan bli väldigt personlig. Var noga med att bara berätta det som du själv vill berätta och tänk på att det är flera som läser det du skriver.

Publicera som "anonym" men skriv under med ditt förnamn.

Påfågelfjäder

Bild: http://www.sxc.hu/pic/m/v/ve/verzerk/711594_peacock_feathers_5.jpg

19 kommentarer:

  1. Jag tror att det kan vara så att, Lou hade någon person i sitt liv som brukade stödja och hjälpa henne. Den personen kanske var hennes moster, som betyder mycket för henne.
    Lous föräldrar kanske inte stödjade henne i livet som hennes moster gjorde.
    Minnessaken kan ha varit en halsband som hon fick från hennes moster, när Lou var liten.
    Det som gör det svårt för Lou att öppna minnesasken kan vara att kanske hennes moster har flyttat till ett annat land.
    Det kan vara slutet av hennes barndom, för att hon inte längre har någon som kan stödja och hjälpa henne i livet. Nu måste Lou ta hand om sig själv, och bli en vuxen./ Njomza

    SvaraRadera
  2. Jag tror att minnessaken är ett fotografi, ett sista foto på hennes familj då de var lyckliga och inte hade några problem eller bekymmer. Jag tror att det markerade slutet på barndomen för att hon någonstans inom sig kände att det aldrig skulle bli som det hade varit tidigare innan problemen uppkom för hennes familj och att hon kände att hon behövde mogna till, sluta bete sig som ett litet barn och mer som en vuxen. Jag antar att anledningen till varför Lou aldrig öppnade asken igen var för att varje gång som hon tittade på fotot så blev hon påmind om hur lycklig hela familjen var, men att det aldrig skulle bli detsamma igen, vilket gjorde så att hon bara blev sorgsen och nedstämd.
    // Lili

    SvaraRadera
  3. Jag tror att minnessaken är en grej som hon fick av sin bästa vän. Jag tror det var ett halsband som symboliserar Lous och hennes bästa väns vänskap. Men så en dag så dog hennes vän och då sa det stopp för Lou. Jag tror att det var den dagen som Lou bestämde sig för att hennes barndom var över. Jag tror även att Lous tystnad har med det och göra. Och om det nu inte var att hennes vän dog, så tror jag det var för att hennes kompis flyttade i från Lou och det var därför som hon kände att hennes barndom var över.

    Nej jag tyckte denna uppgiften var väldigt klurig för det kan ha varit exakt vad som helst som hon la ner i asken. Det kan ju ha varit ett löv eller ja Gud vet vad det kan ha varit. den va väldigt svår, har suttit och funderat på grejen i över en halvtimme tills jag fick den iden om en vän. Själv hade jag också en ask med grejer i. exempelvis bilder på mig och min familj, min hand som jag hade målat när jag var liten och en massa grejer. Ibland när jag längtar tillbaks så öppnar jag bara den och kollar på en massa minnen. Tack för mig / Nadia Nilsson

    SvaraRadera
  4. Jag tror att minnessaken är ett minne från när hon blev uppflyttad två klasser. Som om hon lämnade något stort bakom sig. Hon kanske var tvungen att lämna en vän, som tillhörde hennes uppväxt, som var hennes trygghet. Där hon kunde vara det barn hon egentligen var.

    Men utan henne kunde hon inte släppa allt ansvar som hon var tvungen att ta. När hon flyttades upp två klasser fick hon ta ansvar för både sig själv i skolan och familjen hemma.

    Man kan säga att hennes vän var hennes trygghet där hon inte behövde förklara något för någon, utan hon var accepterad för den hon var och de problem hon hade, utan att behöva förklara varför hon inte var på topphumör hela tiden.

    Men när hon flyttades upp två klasser flyttade också hennes vän, och hon stod ensam kvar utan någon trygghet att luta sig emot.

    Hon var tvungen att lämna barndomen bakom sig och bli vuxen fastän att hon var rädd och utan att vara redo. Hon tog sitt halsband som hon hade fått av sin vän som hon aldrig tagit av innan och öppnade sin ask och lämnade halsbandet där, stängde locket och lämnade aken under sängen och tog aldrig fram den igen.

    Fanny.

    SvaraRadera
  5. Nu sa min mamma : Hon kan inte städa mycket under sin säng. hahha .
    Fanny

    SvaraRadera
  6. Jag tänkte också på att det måste vara dammigt där under sängen :)

    Spännande kommentarer så långt!

    SvaraRadera
  7. Jag håller än så länge med Fanny och Lili.
    Något som markerar slutet av barndomen kan vara puberteten. Detta kanske är en pinsam sak som man inte då berättar för vem som helst. Men hon kanske la in en binda eller en tampong(ren förhoppningsvis)i sin ask.

    Sen som Fanny sa att hon har ju trots allt flyttat två klasser. Det betyder att hon måste lämna barndomen tidigare.

    //Carru

    SvaraRadera
  8. Dock pubertet ämnet var min idé, varken Fanny's eller Lili's. Och jag glömde mellanslag mellan tampong och (ren förhoppningsvis).
    Ursäkta mig. =) <--- (en vänlig smiley)

    //Carru

    SvaraRadera
  9. Jag hitta den låten jag berätta om. Den heter: Immortal technique- you never know. den är såååå bra och den är verkligen värd att lyssna på. :)

    SvaraRadera
  10. Det är en jättesvår fråga, för det kan vara precis vad som helst. Mitt svar är enkelt men ganska logiskt.
    När du börjar växa upp och komma ifrån barndommen, börjar du plocka undan olika saker på ditt rum till exempel dockor, leksaker och gosedjur. Oftast är ett speciellt gosedjur det sista du plockar undan, ett gosedjur som du fått av en speciell person eller vid ett speciellt tillfälle.
    Hon berättar aldrig hur stor asken var, därför kan det få plats ett gosedjur i det och det är precis vad jag tror att hon lade i den. Jag tror att gosedjuret kom från en släkting, till exempel en mormor, som har stöttat henne mycket när hon hoppade över klasser och när hon har haft det allmänt svår.

    Jag själv har ett gosedjur som var mitt sista att plocka undan.Det kom från min gammelmormor. Hon gav det till mig när jag var cirka 6 år: jag hade jättemycket problem att somna på kvällarna och därför gav hon mig det för att jag skulle sova godare och det gjorde jag också! :)
    Min personliga historia är också ett litet skäl till mitt svar på frågan, enkelt men logiskt.
    /Emelie

    SvaraRadera
  11. Det är lite svårt att tänka sig vad hon har lagt i den asken. Men jag tror det är något som betydde mycket för henne när hon var liten. Kanske hon och en person på ett fotografi, någon som hon växte upp tillsammans med. Sen gled dom ifrån varandra desto äldre dom blev.
    Själv så hade jag en bästa kompis under hela min barndom. Vi gjorde allt tillsammans och då vi gled ifrån varandra var när jag flyttade och båda två fick nya kompisar och man mogna ifrån "den tiden". Fick andra intressen och mindre kontakt. Så är det nog för dom flesta tror jag. /Sanna.L

    SvaraRadera
  12. Jag tror att minnesaken är en docka hon hade när hon var liten.Dockan hette Mimi och den var jätte söt. Mimi var allt för henne och de var med varandra alltid.

    En dag var Lou med hennes mamma och store bror Francisko. De handlade mat och Luo hade Mimi i sin famn. När mamma höll Lou i handen och skulle gå över gatan så tappade hon Mimi på gatan. Då böjade Luo gråta. Då fick Francisko gå tillbaka o hämta Mimi, men när han böjde sig för att plocka upp dockan så kom en jätte snabb körande bil och körde på honom.Lou kände det som ett mardröm. Francisko log i koma flera dagar men han överlevde inte.

    Efteråt började hon hata Mimi för att det var hennes fel att Lous bror dog och hennes barndom förstördes och tog slut. Hon la henne i en box under sängen och tog aldrig upp henne igen.

    Det är vad jag tror som finns i boxet. M.V.H. Kamilla

    SvaraRadera
  13. Jag tror att det är ett kompisarmband. Hon fick det av en kille som va hennes enda vän. Killen var tvungen att flytta på grund av hans föräldrar hade ett arbete i någon annan stad. Hon saknade honom så mycket och därför la hon ner det i asken och då försvann en del av henne själv. Hon blev en annan person och därför försvann hennes barndom. Puss Serkan

    SvaraRadera
  14. Jag tro att hennes minnessaker har något att göra med hennes mamma. Att det hon har där inne är från då hennes mamma var frisk och hon kunde vara ett barn. När hennes mamma blev sjuk så påverkade det henne nog väldigt mycket och det blev inte bättre av att hennes pappa blev sjuk han med. Det ansvar hon fick i samband med detta kan leda till att hon tyckte hennes barndom var slut och att hon nu hade slut på goda minnen. Det kan också förklara varför hon inte öppnar den. Hon kanske inte vill förstöra alla de goda minnena hon haft i livet med de dåliga hon har nu.

    //Hily

    SvaraRadera
  15. I den asken tror jag att hon har lagt något som påminner henne om en mycket speciell person. Jag tror att hon har ett foto på sitt ex som hon vill ha kvar fast han har sårat henne, just därför har hon lagt asken under sängen för att försöka glömma honom. Varför hon inte berättar om det är för att inte påminnas om att han tog hennes oskuld som gjorde att hon kände sig mer vuxen och kom ut ur sin barndom. /Asana

    SvaraRadera
  16. Jag tror att hon hade en bästa vän som hon gjorde precis allting med, en vän som hon kunde vara löjlig framför och bara totalt släppa loss med. Minnessaken hon har förvarat i sin ask tror jag faktiskt är något slags pärlarmband (kompisarmband som Serkan sa) som hon och hennes bästa vän har gjort tillsammans och gett varandra vars ett som dom lovat att alltid bära. Eftersom att Lou har flyttats upp två klasser så har hon också ''flyttat ifrån'' sin bästa vän och även sin barndom. Skolan har tagit över hennes liv på något sätt, hon kanske försökte leka äldre än vad hon igentligen var pga sina klasskamrater och det gillade nog inte Lou's vän särskillt mycket så hon försvann sagta men säkert ut ur Lou's liv. Sen en dag inträffade en hemsk olycka med Lou's vän och hon dog. Jag tror att där efter kände Lou att hennes barndom var över, för liksom vem ska hon tramsa och skoja runt med om det inte är hennes bästa vän? Och det fick henne att lägga ner armbandet i sin ask och förvara det tryggt och säkert under sin säng.


    Själv har jag massa minnessaker som är ifrån mitt förhållande med min pojkvän, så ibland när vi bråkar så tar jag fram de sakerna och tänker på allt roligt vi har gjort tillsammans och det får mig alltid att le igen! / Carolina Andersson'

    SvaraRadera
  17. Jag tror att hon la till en halsband som hennes lilla syster gjorde till henne två dagar innan hon dog.

    Hon hade tumör och var allvarligt sjuk och satt 8 månader i sjukhuset för behandling.Men tyvärr så dog hon innan hennes behandling var klar. Hon fick behandling men det gick inte över men hon avled.

    Lou var mycket sorgsen och hade en känsla att hon förlorade en mycket nära och kära syster. Lou och hennes syster var mer än syskon.Det var 2 års skillnad mellan dem.Lou var 12 år när hennes syster dog.

    Lou la halsbandet i asken för att inte minnas hennes syster som dog när hon var 10 år.Hon hade inte hunnit leva sitt liv.Därför bestämde Lou sig att hon inte vill minnas hennes syster mer.För varje gång hon ser halsbandet blir hon ledsen och gråter i flera timmar.

    Lou försöker att fortsätta framåt utan en syster som var som hennes bästa vän. /Dalia.B

    SvaraRadera
  18. Jag tror att Lou hade en bästa killkompis innan hon flyttade upp 2 klasser. Dom gjorde verkligen allt tillsammans! Dom var som bror och syster och Lou hade bara han som vän. Men tyvärr så tappade dom kontakten med varandra när Lou bytte klass.

    Kommer du ihåg Lukas i hennes nya klass? Lukas som brukar komma fram på lektionerna och prata med Lou. Jag tror att Lukas och Lous bästa vän var ganska lika i sättet. Därför tror jag att Lou och Lukas kommer i kontakt med varandra. Jag tror att Lou lag något i asken som påminnde om hennes bästa vän. Att Lukas gav något till henne som påminde om det. Det kan vara precis vad som helst, men jag tror att det var ett fotografi som liknade det ställe som hon och hennes bästa kompis brukade vara på.Det påminnde henne om hennes barndom och jag tror inte att hon tyckte om det för att det var något som hon och hennes barndomskompis hade tillsammans . Därför valde hon att lägga det i asken och aldrig öppna den igen. / Stephanie

    SvaraRadera
  19. Vad glad jag blir att så många har skrivit! Jag lovar att kommentera era svar imorgon på lektionen och här i bloggen såklart. Vi ses!

    SvaraRadera