fredag 15 januari 2010

Uppgift 1

Ditt svar till den här uppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet senast klockan 22:00 torsdagen den 21 januari.

Efter sitt första möte med No på stationen tänker Lou på hennes bleka hy, ögonen som såg så stora ut i det magra ansiktet, färgen på hennes hår och den rosa scarfen. Hon tänker också att No har en hemlighet, en hemlighet som sitter i hennes hjärta som en tagg, en hemlighet hon aldrig har berättat för någon. Trots att No ser så ung ut verkar det som om hon verkligen vet hur livet är, eller som om hon vet något om livet som är skrämmande.

Vad tror du att det är för hemlighet som No har i sitt hjärta? Vad är det för något skrämmande som No vet om livet, tror du?

Skriv ditt svar i kommentarfältet. Förklara också hur du kom fram till ditt svar. Du kan publicera som "anonym" men skriv under med ditt förnamn efter din text.

14 kommentarer:

  1. jag tror hon bär på en hemsk hemlighet. eftersom hon är hemlös och tigger pengar på en station så tror jag hon har sett en hel del av livet. jag tror att hennes hemlihet handlar om hennes familj. exempelvis att hon blivit utsatt för våld och sexuella övergrepp eller att hennes föräldrar lämnat henne som i filmen lilja 4-ever. där åker föräldrarna till usa och lämnar sitt barn ensam och säger dom ska hämta henne senare vilket dom aldrig gör. och det slutar med att hon tar sitt liv. No kanske också är just det barnet som blev lämnad kvar efter en flyckt. Dom kanske inte var speciellt rika och skulle åka till ett annat land för att lyckas, men kvar lämnade dom No. De är vad jag tror och de är det första som kommer upp i mitt huvud. / nadia nilsson

    SvaraRadera
  2. Modigt att skriva först, Nadia :) Vi får se vad de andra tror.

    SvaraRadera
  3. Jag förmodar att No har blivit utsatt för många jobbiga upplevelser under sitt liv. Jag tror att hon har haft problem hemma, fått lida av fysiska eller psykiska övergrepp. Jag tror också att hon känner sig övergiven, att hon inte har fått den tryggheten hos sin familj som hon behöver. Vilket ledde till att hon sökte efter den någon annanstans och det gjorde så att hon hamnade i ”dåligt” sällskap och missbrukade alkohol eller droger, som senare resulterade i att hon blev hemlös.
    // Lili

    SvaraRadera
  4. Jag tror att No har gått igenom en väldigt dålig och hemsk uppväxt, och att hennes mamma har varit någon form av missbrukare eller bara en väldigt svag person. Jag tror att No's pappa är död och att hennes mamma träffat någon äcklig man som har utsatt No för sexuella övergrepp och att hennes mamma bara stått blind och inte vågat säga något pga sin svaghet. Jag tror att No typ har flytt hemifrån eller något och kanske skäms att gå till socialen eller något så hon har valt att bara bo ute eftersom hon inte känner att hon förtjänar något bättre. Hon har nog hamnat i dåliga vänskapskretsar pga hennes hem och hon kanske inte ens är i samma stad som hon igentligen bor i. / carolina andersson

    SvaraRadera
  5. Min första tanke som kommer upp i huvudet handlar om tonåringar, missbruk och hopplös förälskelse.
    Jag tror att No har träffat en äldre kille som har egen lägenhet. Hon blev kär i honom och det ledde till att de bestämde sig för att No skulle flytta in hos honom, trots att hon egentligen var för ung. När hennes föräldrar, som är alkolister,får reda på deras beslut, ger dem No två val: antingen bo kvar hemma eller flytta in hos killen, men då är hon inte välkommen hem igen. No väljer att flytta in hos killen på grund av sin kärlek till honom och allt verkar bra, ända tills killen träffar en annan. Då blir No utkastad,hennes föräldrar låter inte henne flytta hem igen, vilket leder till att No inte har någonstans att bo och att hon slutar som hemlös.
    Jag tror även att hon har råkat ut för en del sen hon blev hemlös. Hon har kanske till och med gått med på att bli utnyttjad bara för att få lite pengar och värme.
    Hur jag kom fram till dessa tankar vet jag inte, bara att det är ett alternativ som för mig verkade rimligt eftersom att ungdomar gör tokiga saker när de är kära. /Emelie

    SvaraRadera
  6. Jag tror att hon har varit med om något mycket dåligt i livet som har lett till att hon är hemlös.

    Hon kanske blev hemlös för att hennes pappa kanske drack sig full hela tiden och brydde sig inte om ssin dotter. På grund av hans drickande har de förlorat hemmet. Och hennes mamma kanske har gått bort, som har gjort det svårt för No att leva utan att ha någon som stödjer henne i livet.

    Eller så kan det vara så att No själv har sabbat för sig själv. Som t.ex. Att No inte vill bo med sina föräldrar längre för att de alltid bråkar med varandra. Så No kanske flyttade till sin pojkvän. Sedan så gjorde No något riktigt dumt mot sin pojkvän, som har lett till att hon har blivit utslängd från huset, och att hon nu är hemlös.

    Eller så kan det ha hänt något annat som har gjort att hon är hemlös. Man vet aldrig allt kan hända här i livet...
    /Njomza Selimi

    SvaraRadera
  7. Hej Åsa.. Jo, jag håller med alla komentarer och det var också det första jag tänkte på. men jag tror också att hon har en rik familj och hon har rymt ifrån dem. hon kanske vill vara som fröken julie. hon kanske inte orkade med att vara perfekt o inte göra nåt fel för att inte skämma ut hennes familj farmför dem andra rika familjer som de känner, att hennes föreldrar ska slösa pengar på henne, att hon vill kunna försörja sig själv. hon kan också vara en lögnare och inte behöver pengar men att hon tiger ändå för att ha kul eller så e det att hennes föräldrar e döda o hon har 3 syskon hemma som hon får ta hand om o försörja. Det e vad jag tror ;) vem vet.. puss//Kamilla

    SvaraRadera
  8. Min tanke är att No har blivit utslängd hemifrån. Det kan vara så eftersom att hon har varit dum och betett sig illa hemma. Hennes mamma är kanske knarkare och därför bestämmer pappan i huset. När No har bettet sig dumt, orkade hennes pappa inte mer och valde att slänga ut henne. Han orkade inte mer eftersom att hans fru var knarkare osså. No blev då hemlös och nu lever hon på stationen och försöker överleva varje dag. / Serkan

    SvaraRadera
  9. Min första tanke är att No började hänga med dåliga kompisar som fick henne till exepel att knarka och göra andra dumma saker som skapa problem inom familjen. Varför hon är hemlös kan va för att hennes föräldrar tappa hoppet om henne och inte klarade av det längre, just därför rymde No innan hennes föräldrar skicka henne till barnhem/Asana

    SvaraRadera
  10. Det är många i klassen som redan skrivit det mesta jag hade i huvudet..

    Om jag ska nämna vad som återstår av mina tankar och mina ord så kan det vara allt från någon form av missbruk, sexuella övergrepp, misshandel, dåliga relationer eller att familjen överger henne med mera.
    Ja, konsekvenserna hade varit annorlunda beroende på om hon var rik eller fattig. Om hon hade en lägenhet kanske hon inte klarade av att sköta varken sig eller hemmet. Det kan ha hänt något avancerat eller något litet, enkelt.

    På tal om att hon har sett mycket av livet så tänkte jag på att om man bor på en tågstation så lär man se mycket av civilisationen, livet.
    Det vill säga att man ser alla sorters människor och olika situationer som uppkommer.
    Hon kanske har sett folk dö på tågrälsen. Hon har säkerligen sett rika människor stressa till jobbet med deras telefoner och kaffe late i andra handen. Par som träffas, omfamnar varandra och andra par tar farväl med tårar i ögonen. Bråk, vilsna resenärer och lyckliga familjer.

    Som sagt så har klassen nämnt en del teorier som låter rimliga.
    //Carru

    SvaraRadera
  11. Jag tror att No har hamnat i en fosterfamilj sen hon var liten, det kan bero på ifall hennes föräldrar är döda eller att dem inte ville ha henne.Min tanke är att No inte orka att leva med en fosterfamilj som hon inte tyckte om. Därför försöker hon leva på ett annat sätt, hennes egna "sätt". Hon har säkert gått igenom mycket i sitt liv och försöker få ut det och vissa sig själv för alla(hon försöker utveckla sig. / Dalia.B

    SvaraRadera
  12. Jag tror att No har uttsats av någon sorts av sexuell utnyttjande förmodligen inom familjen vilket kan ha fått No att rymma hem ifrån och på så sätt hamna på gatan.
    Men många unga flickor som uttsäts för sådana brott har svårt att berätta om de hemska uppleverserna. Att hon håller detta hemligt kan vara anledningen till att hon har den ”taggen” i hjärtat. Det är något man måste få ur sig och berätta och många har väldigt svårt för det trots att de fått hjälp och No bor ju på gatan så den hjälpen har nog inte ens varit ett val.
    En annan sak som även kan peka på detta är att Lou verkar chockad över att hon talar så rättfram och inte bryr sig om de artigheterna som är en självklarhet i ett land som Frankrike. Detta kan vara för att hon har gått igenom något så stort och hemskt att hon helt enkelt inte bryr sig och tänker att ”vad kan göra det värre”. Det hon gått igenom får artigheter att framstå som något fjuttigt som inte är värdig hennes ”uppmärksamhet”.

    //Hily

    SvaraRadera
  13. Skulle egentligen ha gjort detta för några dagar sen men tänkte att det är bättre att göra det nu istället för att inte göra det alls.
    Det första som jag kom att tänka på var att No har haft en svår uppväxt som nu har lett till att hon är hemlös. Hennes pappa har kanske stuckit och hennes mamma är missbrukare. Sen så ville hon inte bo i föräldrahem eller ha med socialen att göra så hon stack hemifrån. Och hon ville hellre klara sig själv än att bo hemma eller att socialen ska ta handom henne. Det är det som jag tror. /Sanna.L

    SvaraRadera
  14. Det var ett klokt beslut att skriva in ditt svar ändå, Sanna :)

    SvaraRadera