fredag 29 januari 2010

Kommentar till uppgift 2

I uppgift 2 undrade jag vad ni trodde att Lou hade lagt för minnessak i lådan under sin säng. När jag ställde frågan hade jag ingen aning om vad ni skulle svara, eller hur jag själv hade svarat på frågan, för den delen. Därför var det extra spännande att läsa era svar. Ni börjar förstå vad jag menar med att "bygga vidare på och utveckla era egna och andras tankar". Det märks på era svar.

Flera av er är inne på att det kan vara ett halsband eller ett armband som hon har lagt i lådan. Vem hon har fått halsbandet av varierar. Som Njomza skriver kan det vara från en moster som har stöttat henne, en bästa vän som inte längre finns i livet som Nadia skriver, eller, som Fanny skriver, av hennes vän som Lou fick lämna när hon flyttades upp två klasser. Dalia skriver att Lou har fått halsbandet av sin lillasyster som dog i cancer.

Serkan och Carolina skriver att det skulle kunna vara ett armband antingen från en kompis som har flyttat eller som till och med har dött.

Lili, Asana, Stephanie och Sanna skriver att det kan vara ett fotografi som ligger i lådan. Det kan vara ett foto på familjen när de var lyckliga eller på en vän som hon har haft.

Emelie och Kamilla skriver att det kan vara ett gosedjur eller en docka som antingen har betytt mycket för henne eller som förknippas med något dåligt minne.

Hily skriver att saken förmodligen har någon koppling till mamman och mammans sjukdom. Hon bevarar sina goda minnen i lådan. Carru skriver att det kan handla om något som visar att Lou har gått in i en ny fas i livet, t ex att man kommer in i puberteten när man får sin första mens. Alla blir inte så glada över det utan de vill kanske fortsätta vara "barn".

_______________________________
Jag tycker att alla era förklaringar är högst rimliga och att ni visar att ni har funderat både på vad vi vet om Lou hittills samt vad ni själva har för erfarenhet av minnen och olika saker som brukar vara kopplade till minnen. Gemensamt för era svar är att ni tror att det handlar om någon typ av förlust, eller någon slags sorg. Med tanke på det vi läste idag visar det sig att ni alla hade rätt i det.

Bild: jaegerdesign.files.wordpress.com

2 kommentarer:

  1. Jag orkar inte skriva till själva uppgiften. Jag ville bara säga att du är väldigt lik Renee Zellweger, jag såg nyss en film där hon var med i. Och ni är sååå lika. :P / Nadia

    SvaraRadera
  2. Menar du mig?! Du är rolig du, Nadia ;)

    SvaraRadera