onsdag 7 april 2010

Dagens lektion: att analysera orsaker

Idag fortsatte vi att prata om något som både är viktig skolkunskap och viktig kunskap i livet. En sådan sak är att kunna analysera orsakerna till varför något händer. Varför händer vissa saker? Vilka faktorer är det som samspelar och som leder fram till en viss händelse? Det visade sig att vi hade många exempel på händelser där man kanske inte hade kunnat förutse att det skulle sluta illa, men i många fall kan man det och då har man nytta av att kunna göra en analys av orsakerna till att något sker. I sjukvården pratar man ofta om orsaken till olika sjukdomar till exempel. Många försöker just nu analysera orsakerna till att en 78-årig kvinna blev misshandlad till döds på en parkeringsplats i Landskrona.

Vi läste en text som handlade om vad orsakerna till ungdomsvåld kan vara. Texten försökte inte lösa problemet med ungdomsvåld, utan syftet med texten var att försöka analysera vilka orsaker som kan finnas till att vissa människor begår våldshandlingar. Vi ska titta lite mer på hur den texten är uppbyggd nästa vecka.

När vi läser No och jag funderar vi också hela tiden över vilka orsaker som kan ligga bakom ett visst beteende hos personerna i boken. På fredag ska vi läsa igen. Det var länge sedan nu.

6 kommentarer:

  1. När ska vi argumentera? För jag vill visa att jag kan göra det...
    /Njomza

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att den 23-åriga mannen borde häktas för mord.
    Grov misshandel och grovt vållande, är kanske lite för lindriga straff, för en som gör en så pass oduglig företeelse, som att gå omkring och slå ihjäl människor till dötts.
    Han åstadkom så att kvinnan spräckte skallen och dog. Så han var orsaken till kvinnans död. Om han inte hade gjort så mot henne så hade den stackars oskyldiga kvinnan varit levande nu, och stackars mannen hade inte ha varit skadad.
    Han var skälet till kvinnans bortgång. Så han borde straffas för det, och bör straffas jätte hårt.

    Jag tycker att han borde straffas till livstid i fängelse. Men att han ska lida jätte mycket i fängelset, som att t.ex. jobba, kämpa och bli jätte trött och lida jätte mycket. Eftersom jag anser att han är en besvikelse för samhället.

    /Njomza

    SvaraRadera
  3. Är det en bra argumentation, Åsa eller?

    /Njomza

    SvaraRadera
  4. Du menar argumentera muntligt? Jag tänkte att ni ska få hålla ett muntligt föredrag innan terminen är slut.

    Många skulle säkert hålla med dig om ovanstående argumentation. Man kan tänka sig att 23-åringen trots det blir dömd för vållande till annans död och inte för mord.

    Fruktansvärt är det i alla avseenden.

    SvaraRadera
  5. Jaha, men så bra att vi ska argumentera muntligt.
    Är det fritt att välja vilken ämne man ska argumentera om? Eller är det du som bestämmer vilken ämne man ska skriva?
    /njomza

    SvaraRadera
  6. Har inte bestämt det riktigt än. Vi kan prata om det på lektionen nästa vecka. I morgon läser vi ju.

    SvaraRadera