tisdag 27 april 2010

Dagens lektion: individuell skrivuppgift

Idag fick ni skriva en egen text där ni utifrån vår gemensamma text om orsaker till frånvaro skulle föreslå lösningar på problemet med frånvaro från lektionerna. I uppgiften ingick att presentera några olika lösningar på problemet, formulera dessa lösningar i en sammanhängande text samt att bli klar med texten inom en viss tidsram.

Det är viktigt att träna på att både utnyttja tiden maximalt och att disponera tiden rätt när man löser en uppgift. Med att utnyttja tiden menar jag att man använder tiden till att lösa själva uppgiften och inte sysslar med annat, och med att disponera tiden menar jag att man uppskattar hur mycket som är rimligt att skriva inom den föreslagna tiden. Har jag 45 minuter eller en timme på mig gäller det tänka ut hur mycket jag kan hinna skriva på den tiden för att slippa avsluta mitt i en mening. Beräkna tid för att läsa igenom och eventuellt renskriva. Sålla bland idéerna - vad måste absolut vara med? Vad kan strykas?

Det var några av anledningarna till att jag "stressade" några av er idag. Ibland måste man kunna skriva något "på beställning" och under tidspress. Idag tränade vi på det.

4 kommentarer:

  1. Men det är svårt att kunna skriva på morgonen när man inte riktigt är så pigg.
    Och när man inte har så mycket tid på sig.
    Dessutom det är svårt att koncentrera sig när man blir stressad av andra och när många pratar.

    /Njomza

    SvaraRadera
  2. Jag kan hålla med dig Njomza med att man är trött på morgonen, men personligen tyckte jag att det va tyst i klassrummet, bara några få som sa någon kommentar./Emelie

    SvaraRadera
  3. Ja, jag vill att ni både skriver i klassrummet och hemma för att alla ska få möjlighet att visa vad de kan. Vissa gånger har ni kortare tid på er och då får man anpassa textens längd efter hur mycket tid man har fått.

    Ibland är det jag som snackar mest! Ooops :S

    SvaraRadera
  4. Det var inte bara några få som pratade, det var rätt så många som gjorde det.
    Tillräckligt många för att få huvudvärk.
    /Njomza

    SvaraRadera