tisdag 6 april 2010

Dagens lektion: hur skriver man om man tänker...

Dagens lektion inleddes med frågan i föregående inlägg. Vi kom fram till att läraren kan välja att säga samma sak på olika sätt och det är viktigt hur man uttrycker sig för allt man säger får konsekvenser för mottagaren. Likadant är det när man skriver. I det nya förlaget till kursplan i svenska för grundskolan står det så här:

Undervisningen i svenska ska bland annat bidra till att eleverna får förståelse för att sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för andra människor. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket. www.skolverket.se

Alla har ansvar för hur man talar och skriver och för vilka konsekvenser ens sätt att uttrycka sig har för mottagaren. Därför kallade jag dagens lektion för "hur skriver man när man tänker: är du dum?"

Jag gav några förslag på hur man kan välja att uttrycka sig för att inte plötsligt dras in i en personlig konflikt som man inte sedan kan ta sig ur. I fortsättningen vill jag se att ni använder er av de här sätten att uttrycka sig - både i tal och skrift.

_______________________________

Hur skriver man när man tänker ”är du dum, eller”?

Tanke:

Är du dum?

Skriv: Skulle du kunna förklara hur du menar? Kan du utveckla ditt resonemang/det du skriver lite mer? Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar när du skriver att…

Tanke:

Hur kan du tycka/tänka/skriva/säga något sådant?

Skriv: Enligt min åsikt… Jag skulle vilja påstå att… Jag tror i stället att det kan vara så här… Stämmer detta verkligen? Jag undrar om det du skriver kan vara rimligt? Enligt vad jag känner till/har sett/läst/hört så… Du har en poäng när du skriver att… men jag är av den uppfattningen att… Jag anser att..

Tanke:

Vilken idiotisk kommentar!

Skriv: Enligt min uppfattning… Jag anser att.. Å andra sidan kan man se det så här…

Tanke:

Vad vill du?

Skriv: Kan du förklara lite mer hur du tänker?

Tanke:

Nos mamma är helt crazy/psycho etc

Fundera över: Vad vet vi? Vad vet vi inte? Vilka möjliga tolkningar av situationen finns det? OBS! Det finns inte alltid ett rätt svar.

Uttryck dig så här när du resonerar om de olika möjligheterna:

Med tanke på ….. tror jag att…

Det är antagligen så att…

Det skulle kunna vara så att…

Eftersom vi vet att… kan man tänka sig att….

Man kan också se det som att…

Det är svårt att säga något helt säkert, men det borde vara så att…

Å ena sidan kan det vara så att… men å andra sidan…

Om man ser det ur den här synvinkeln kan det bero på att…

Om jag sätter mig in Nos mammas situation kan jag föreställa mig att…

En tolkning skulle kunna vara att…

En annan tolkning kan vara att…

Man skulle kunna dra slutsatsen att… eftersom vi vet att…

Det verkar som om…

Jag tolkar det som om…för att…

Antagligen är det så att…

3 kommentarer:

  1. I mitt tidigare blogginlägg skrev jag att Nos mamma är helt crazy.
    Orsaken till varför jag skrev så, var för att jag blev upprörd över att Nos mamma behandlade No väldigt illa, trots att det inte alls var Nos fel.

    Med tanke på att Nos mamma inte hade någon som kunde stödja henne, så hade hon det väldigt kämpigt.

    Men om man gör sån förfärliga saker som att t.ex. att knuffa sitt eget barn, så barnet spräcker sitt ögonbryn och som kunde ha förlorat synen och allt möjligt, så kan man lika gärna dra den slutsatsen att, att hon typ är dum i huvudet.
    För stackars barnet som bara ville trösta sin mamma, och hon knuffar henne...
    Låter det inte rimligt trots allt, Åsa?

    /Njomza

    SvaraRadera
  2. Man kan absolut dra den slutsatsen, men det kan finnas många förklaringar och bakomliggande orsaker till Nos mammas beteende. Några av dem känner vi till, andra kan vi bara spekulera kring. Förklaringarna ursäktar naturligtvis inte hennes beteende, men vår diskussion blir betydligt intressantare ;)

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet Åsa! Rättare sagt, ett utmärkt budskap får jag säga.

    Dock jag skriver det inte för att vara snäll, jag är bara ärlig.

    //Carru

    SvaraRadera