fredag 9 april 2010

Dagens lektion: vad menar jag?


Idag hade vi en intressant diskussion om hur mycket man bör "använda sig själv" när man skriver. Svaret är: försök att skilja på dig själv som person och dig själv som textförfattare. Du kan aldrig komma ifrån att det är du som skriver och du som tänker, men du kan styra hur du uttrycker dig och vilken effekt det får på dina läsare. Därför vill jag att ni ska bli medvetna textförfattare. Vem man själv är som person, vad man "tycker" och vad man har varit med om är inte alltid intressant för läsaren. Språket i en resonerande text är viktigt för att uttrycka det man resonerar om.


Skriv så här när du resonerar:

Med tanke på ….. tror jag att…

Det är antagligen så att…

Det skulle kunna vara så att…

Eftersom vi vet att… kan man tänka sig att….

Man kan också se det som att…

Det är svårt att säga något helt säkert, men det borde vara så att…

Å ena sidan kan det vara så att… men å andra sidan…

Om man ser det ur den här synvinkeln kan det bero på att…men om man ser det ur en annan synvinkel...

Om jag sätter mig in Nos mammas situation kan jag föreställa mig att… Det är rimligt att tänka sig... eftersom....

En tolkning skulle kunna vara att…

En annan tolkning kan vara att…

Man skulle kunna dra slutsatsen att… eftersom vi vet att…

Det verkar som om…

Jag tolkar det som om…för att…

Antagligen är det så att… I texten står det...vilket gör att jag drar slutsatsen att...Utifrån det vi vet..vad vi däremot inte vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar