Reklamen är alltså starkt beroende av kulturen i det landet som den skapas. I samma annons stod det "Tyar du inte en vinter till?" (Orkar du inte en vinter till?) Citatet kommer från en av Sveriges mest kända romaner: Utvandrarna av Vilhelm Moberg. Kulturell, ofta mer eller mindre "dold", kunskap ligger bakom många reklamkampanjer och annonser. För att förstå hela budskapet måste man upptäcka dessa dolda budskap. Ikano-annonsen anspelar också på den allmänna fördomen att smålänningar skulle vara särskilt snåla (eller sparsamma om man vill uttrycka det så).
Reklamen leker ofta med ord och uttryck som kan betyda mer än en sak. Vi tittade på en annons som handlade om operation för överviktiga personer. Där stod det "bli av med dina ex för gott". Vi kom fram till att "ex" både kan stå för storleken XXL samt "mitt ex", alltså min före detta pojkvän eller flickvän = det förflutna. En annan annons som ville visa att företaget jobbar hårt hade en bild på myror. De anspelade på uttrycket "att vara flitig som en myra".
__________________________
Uppgiften till imorgon är att ta med en egen bild, en reklambild eller en annan bild, till lektionen. Vi kommer att titta på följande när vi analyserar bilderna:
* Bildvinkel
* Utsnitt
* Färg, ljus
* Komposition
* Sammanhang (kontext)
Läs mer om det här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar