lördag 6 mars 2010

Uppgift 7

Ditt svar till uppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet till det här inlägget senast torsdagen den 11 mars klockan 22:00.

Lou har fått sina föräldrar att gå med på att No bor hemma hos dem tills hon har återhämtat sig från livet på gatan. Lucas undrar efter ett tag hur det går. Lou säger att No sällan lämnar sitt rum, men att hon tror att hon kommer att stanna. Hon säger att No får hämta krafter ett tag till och sen kan hon söka jobb, när hon mår bättre. Lucas säger: "Det sägs att hemlösa människor är trasiga. Efter ett tag kan de inte leva normalt längre." Lou vill inte lyssna utan svarar att hon struntar i vad som sägs (s 104).
_____________________________

Vad menar Lucas med att hemlösa människor är trasiga och att de inte kan leva normalt efter ett tag? Ligger det någon sanning i det han säger, tror du? Skriv vad du tror att Lucas menar, resonera kring om det kan stämma och förklara hur du kom fram till det.

Den här gången var det Hily som tipsade mig om frågan. Tack!

16 kommentarer:

  1. Jag tror att Lucas menar så för att hemlösa är anpassade till att leva ute i gatan.
    Jag tycker att han har både rätt och fel.

    Lucas menar att hemlösa har svårare att bo hos någon annan efter ett tag, för att de inte är vana att leva så där. De är anpassade till att leva ute i gatan. De vet hur det är att leva ute i gatan. Och för att de inte vill tränga sig in i någon annans hem.

    Jag tycker att Lucas har både rätt och fel för att, ja han har en aning rätt att hemlösa är anpassade till att leva ute i gatan för att de är vana att leva där. Men om man riktar sig till ett annat perspektiv så kan hemlösa ändå leva normalt trots allt. För att de ser ett nytt liv framför sig. Nu har de chansen att ta tag i sig själva och förändra sitt liv och bli något i livet och göra något vettigt.
    /Njomza

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Lucas menar att hemlösa människor är isolerade i sin egen värld och att de har en rädsla som aldrig kan försvinna helt och hållet, en rädsla som sitter djupt inne i själen. Den finns alltid där. Om inte undertryckt, gömd.
    De hemlösa lever i en mardröm som de inte kan vakna ur. Att den hemlöse sedan helt plötsligt har ett boende är som att vakna ur mardrömmen. Men det kan vara skrämmande att övergå från en otrygg verklighet som man är van vid och in till en trygg verklighet som man är ovan vid. Man känner kanske rädsla för att misslyckas och att man inte klarar av att leva upp till kraven och förväntningarna som samhället ställer på en, och det kan leda till att man hellre vill återgå till sina gamla vanor. Antingen så faller man tillbaka i gamla fotspår eller så ser man framåt.

    // Lili

    SvaraRadera
  3. Gud vad bra Njomza och Lili skriver, man har ju knappt något att säger eftersom dem redan tagit upp allt jag tänkte.

    Jag tycker at Lucas har en poäng med det han säger.Eftersom varje dag så vaknar en hemlös upp och tänker; hur och var ska jag få mat för dagen? Var ska jag sova? Dem måste planera sin dag i minsta detalj, vara berädda på att allt kan hända, att dem kan gå hungriga för dagen. Dem går ju alltid och är otrygga. Men nu har No fått en sådan chans i livet att få bo hos någon, att finna ro. Så behöver hon inte tänka på att hon måste hitta mat och en massa annat. Jag tror att man istället är så matt i kroppen och själen att man helt enkelt inte orkar med något. För att dem är så slitna efter att varit hemlösa i en så lång tid. Jag tror även att dem faller tillbaks pågrund av rädsla. Dem är rädda att bli övergivna igen, därför så går dem tilbaks av fri vilja, till sina gammla vänner som dem vet alltid finns där.

    //Nadia

    SvaraRadera
  4. Jag tror att Lucas menar att hemlösa inte kan leva ett normalt liv som oss.I hans ögon ser han att hemlösa lever negativt och han lever positivt.Han tror eller tycker att vad vi än gör så kommer de alltid vara hemlösa eller fattiga.

    Han har kanske haft en hemlös hemma hos sig.Men jag tror inte Lucas har gjort det.För han är en tuff kille som inte bryr sig om nåhot sånt.Eller så gjorde han det för Lous skull./Dalia.B

    SvaraRadera
  5. Lucas kanske säger så eftersom han vet att dom flesta hemlösa som får hjälp inte kan komma ifrån sina vanor.

    Kanske en av Lucas bästa vänner har hjälpt en hemlös någon gång förr. Därför har han erfarenhet hur det slutar. Han vet att en hemlös inte kan leva ett normalt liv som andra människor. Dom har ett helt annat socialt liv som inte fungerar med vanliga människor.

    Men ändå vill han hjälpa No genom att hon fick duscha hemma hos honom och genom att han gav sina klädder till henne. På något sätt märks det att han har hopp om att No kan klara sig i det vardagliga livet som Lou och Lucas lever i.
    //Serkiis

    SvaraRadera
  6. OCH NÄSTA GÅNG DALIA SKRIV INTE MINA IDER FÖRÄN JAG HAR SKRIVIT SJÄLV! RESPEKTERA DETTA PLZ

    SERKAN

    SvaraRadera
  7. Alla har skrivit ungefär på samma sätt vilket gör det jättesvårt att svara på ett unikt sätt. Därför tänker jag bygga på en del av de andra kommentarerna och gör min egna variant.

    Lukas menar nog att om du är hemlös och har varit det ganska länge, anpassar du ditt fysiska, psykiska och sociala liv på ett sätt som passar din vardag. Om du är en hemlös får du också kämpa för att överleva och för att få allt du behöver t.ex. mat och kläder.

    Om man då som hemlös kommer till ett riktigt hem, kan det vara svårt att anpassa sig till det vardagliga livet som icke hemlöst folk lever. Det kan bland annat kännas som att allt serveras på ett silverfat, eftersom att man i vanliga fall är van vid att leva dag för dag och hoppas på att man överlever kyla och alla andra faror. Det som jag tror Lukas syftar mest på är att det kan vara svårt med det sociala livet.

    Jag tror att Lukas kan ha en poäng med det han säger, det kan nog vara så att man som hemlös känner sig trasig om man kommer till en familj som lever ett "perfekt" liv jämfört vad man själv har upplevt i sitt liv. /Emelie

    SvaraRadera
  8. Emelie skriver: "Alla har skrivit ungefär på samma sätt vilket gör det jättesvårt att svara på ett unikt sätt. Därför tänker jag bygga på en del av de andra kommentarerna och gör min egna variant."

    Det är precis det jag menar med att bygga vidare på, utveckla och fördjupa varandras kommentarer. Då kommer vi längre i vår gemensamma diskussion och bloggen ska vara precis det - ett utbyte av idéer och tankar som vi alla har om boken vi läser.

    SvaraRadera
  9. Jag tror att Lukas menar att hemlösa inte passar in att leva i ett vanligt hem och att det inte kan allas bli som de vanliga.

    Ett vanligt hem är för en hemlös människa en dröm. De önskar att kunna vara som de vanliga. Men en hemlös kommer alltid att vara hemlös.

    Han menar att hemlös är vana att sno, råna, leva ute på gåtan, röka, dricka alkohol och kan också röka på. Att ifall de försöker att vara vanliga och bo vanligt kan dem inte hålla sina händer och inte ta något. De har också ryckte att alla vet att den människan var en hemlös och de inte kan hålla sig ifrån dåliga grejer.

    Det är vad han menar med att hemlösa är trasiga och inte kan leva normalt efter ett tag.
    Puss puss Kamilla

    SvaraRadera
  10. Definitionen av trasig: ”Som inte ser ut eller fungerar som den gjort innan eller gör i rätt skick; som har gått sönder. Då synonymerna till trasig är: Ur funktion, förstörd, sliten och även sprucken.

    Luca's har rätt angående att hemlösa blir trasiga efter ett tag. Han menar då att man inte lever i samma värld som vanliga människor dvs. en parallell värld. Livet handlar då om överlevnad och det är inte lätt att tvingas leva med sina farhågor och den ångest man bär på varje dag. Man frågar sig själv; ”Vad händer med mig nu? Vad ska jag ta mig till?”

    Allt handlar om psykiska och fysiska faktorer. Den psykiska delen kan handla om social ensamhet. Att man blir utstött av samhället och man är närvarande fysiskt men mentalt är man i ”den parallella världen”.
    Sen den fysiska delen med smutsiga slitna kläder, kamp om mat eventuellt sår på kroppen.
    De förlorar sig själva och ju längre de blivit utsatta desto trasigare blir de.
    Det är svårt att återhämta sig och bli en ”normal” och funktionell människa igen.
    Deras liv är komplicerade och tragiska.

    //Carru

    SvaraRadera
  11. Moosh också! Jag glömde en pytte liten detalj, nämligen ( " ) i slutet av citatet.

    Definitionen av trasig: ”Som inte ser ut eller fungerar som den gjort innan eller gör i rätt skick; som har gått sönder."

    //Carru

    SvaraRadera
  12. Detta är svårt för alla har skrivit ungefär samma saker.
    Men jag ser det som att efter man har levt på gatan ett tag, inte haft ett hem och fått kämpa dag efter dag och sen helt plötsligt få ett hem. Komma in i en trygg familj. Det är ju det som flesta har önskat sig länge sen så får man allt det och lämnar det gamla livet bakom sig. Som säkert har varit väldigt svårt med alkohol, droger och kriminalitet. Det har säkert skadat en mycket, speciellt när man är ung och efter att ha levt det livet är det svårare att leva som alla andra. Och under den tiden har det säkert hänt mycket som har sårat en och mycket som man har fått gått igenom. Det är det som jag anser med ordet ”trasig” som Lucas sa. /Sanna.L

    SvaraRadera
  13. Jag tror att Lucas menar att en människa inte kan tåla hur mycket som. Efter ett tag ger de upp och slutar kämpa imot. De släpper taget om det lilla hopp om att en dag få slippa vara rädd att bli våldtagen eller att bli mördad dagligen.
    När han säger att de är ”trasiga” inombords, så tror jag att han menar att dom får något sorts av psykiskt problem och som gör att även om dom befinner sig i tryghet, som No, så intalar dom sig att det inte är så. Den trygheten har slutat existera för dom och när den väl kommer så uppfattar hjärnan inte att man är i trygghet.
    I denna frågan så så tycker jag att Lucas har både rätt och fel. Jag håller med om att de blir ”trasiga” inombords men jag tror att de kan återhämta sig om de får rätt hjälp och mycket kärlek.
    //Hily

    SvaraRadera
  14. Jag har några slarvfel. Blev bara lite stressad pga tiden:$

    SvaraRadera
  15. Jag tror att Lucas menar att en människa inte kan tåla hur mycket som helst. Efter ett tag ger de upp och slutar kämpa imot. De släpper taget om det lilla hopp om att en dag få slippa vara rädd för att bli våldtagen eller att bli mördad när de försöker hitta en plats att få var i lungn och ro på.

    När han säger att de är ”trasiga” inombords, så tror jag att han menar att dom får något sorts av psykiskt problem och som gör att även om dom befinner sig i tryghet, som No, så intalar dom sig att det inte är så. Den trygheten har slutat existera för dom och när den väl kommer så uppfattar hjärnan inte att man är i trygghet.

    I denna fråga så så tycker jag att Lucas har både rätt och fel. Jag håller med om att de blir ”trasiga” inombords men jag tror även att de kan återhämta sig om de får rätt hjälp och mycket kärlek.
    //Hily

    SvaraRadera
  16. Jag håller med om mycket av det ni skriver. Jag tror också att det kan vara svårt att plötsligt ställa om till ett annat liv där det förväntas andra saker av en. Otryggheten har kanske blivit ens trygghet, hur märkligt det än kan låta.

    När man får vissa grundläggande saker och ting ordnade för sig måste man kanske ta itu med nya saker som man inte hade tänkt på och saknar beredskap för.

    Men som ett par av er skriver tror jag att också att det alltid finns en möjlighet att kunna förändra sitt liv.

    Jag saknar några kommentarer den här gången. Vad hände med Asana, Fanny, Carolina A, Faisa och Stephanie?

    SvaraRadera