Dagens lektion handlade om reklam. Vi pratade om att vi blir "utsatta" för reklam precis överallt: vid busshållplatsen, på bussen, i TV, på radio, på nätet, i tidningar, på Spotify t ex. Det är en viktig kunskap idag att kunna se igenom reklamen och förstå på vilket sätt olika företag använder reklamen för att sälja sina varor eller tjänster. De kan också vilja sälja ett budskap. Egentligen handlar det inte alltid heller enbart om att sälja en vara eller en tjänst utan i många fall försöker man att sälja in varumärket tillsammans med en attityd eller en livsstil. Reklammakarna använder olika knep för att göra det och idag tittade vi på några sådana knep i tidningar.
Det är bra att vara medveten om att reklambilder för t ex kläder eller hudkrämer oftast använder bilder som är bearbetade eller retuscherade på något sätt. Det är enkelt idag att förändra en bild i datorn och många reklambilder visar inte "sanningen" eller "verkligheten" på samma sätt som vi konstaterade att bilder i nyhetsmedier gör. Reklamen säljer en förskönad bild av verkligheten. Vi tittade på en bild av den f d Gina Tricot-modellen. Klicka på länken så kan ni läsa varför hon inte är kvar som Gina Tricots modell. Det står också hur gammal hon är. Det kan ju vara intressant att veta eftersom vi pratade om det idag.
Vad är det som gör att vi påverkas av viss reklam? Kan det vara så att vi ibland påverkas omedvetet? Vilka varumärken har hög status just nu? Vilka har inte lika hög status och vad beror det i så fall på? Beror det på deras reklam eller kan det vara andra faktorer som styr? De frågorna ska vi försöka besvara imorgon. Här är ett par exempel på reklam som har fått pris för "bästa reklambild" i tidningen Resumé. Den första är en reklambild för bilmärket Skoda. Frågan var: "Hur visar man en bil från sin bästa sida, när den har två? Lösningen: en bil byggd ut och in."
Den andra vinnande reklambilden i Resumés tävling våren 2009 blev den här modebilden med gammaldags cirkustema från varuhuset NK.
Oj, hon verkar vara 32 år gammal. Jag sa fel på lektionen när jag sa att hon såg ut som en tonåring. Jag trodde hon var mellan 20-25 år gammal.
SvaraRadera/Njomza
Den där modebilden ser ut som siamesiska tvillingar. Kolla bara på deras huvud, så nära varandra de är. :-P
SvaraRadera/Njomza
Eller hur? Det är inte alls konstigt att man tror att hon är yngre än sina 32 år :)
SvaraRaderaDessutom stämmer det ju som du sa att annonsen vi tittade på riktar sig till mycket yngre köpare.
Just det, Njomza ;) De är sammanväxta vid huvudet. förr i tiden visade man upp sådana avvikande saker på cirkus.. Jag tror att det är det de vill visa.
SvaraRadera