onsdag 3 mars 2010

Dagens lektion: varumärken


Idag fick ni en lista med namnen på olika varumärken. Det handlade om jeansmärken, choklad, mobiler, mobiloperatörer, sportkläder mm. Jag ville att ni skulle rangordna varumärkena efter deras status. Det visade sig vara ganska lätt för er att göra det. Sony Ericsson är till exempel just nu den populäraste mobilen och Comviq Kompis den operatör som de flesta använder. Vissa märken kan förlora sin status ganska snabbt, pratade vi också om. Det kan bero på att produkten går sönder snabbt, är av dålig kvalité, helt enkelt, eller att någon annan tillverkare kommer med en ny modell som man vill ha i stället.

Jag ställde de här frågorna till er och grupperna fick skriva ner sina svar: Vad är det som gör att vi påverkas av viss reklam? Kan det vara så att vi ibland påverkas omedvetet? Vilka varumärken har hög status just nu? Vilka har inte lika hög status och vad beror det i så fall på? Beror det på deras reklam eller kan det vara andra faktorer som styr?

Ni kom fram till att vi påverkas en hel del av reklam, ibland omedvetet. Vi tänker kanske på något som vi tycker skulle vara bra eller roligt att ha - och plötsligt ser vi reklam för just det! Då kan man undra om det är reklamen som har påverkat oss från början också, bara att vi inte var helt medvetna om det. Reklamen skapar ett behov hos oss, brukar man säga. Vi känner att vi "måste" ha något fast vi egentligen inte behöver det.

Ni sa också att man inte bara påverkas av reklamen utan av vad människor runt omkring en har på sig och så. På vissa skolor är det viktigare än på andra att ha ett visst klädmärke, till exempel.


Bilder: http://prylkoll.se/wp-content/uploads/2007/12/sony-ericsson-w910i-redblack.jpg + http://media.photobucket.com/image/converse%20bild/MmmmmEeeTTTooOO/converse.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar