fredag 12 mars 2010

Kommentar till uppgift 7

I uppgift 7 undrade jag vad Lucas menade med att hemlösa människor är trasiga och att de har svårt att leva ett normalt liv även om de får "chansen" att göra det. Alla som har svarat på frågan resonerar kring vad det innebär att vara trasig inombords. Ni kommer fram till att det saknas en grundläggande trygghet och att man har varit med om så många hemska saker att man kanske inte har tillit till någon och inte heller till sig själv och sin egen förmåga. Trots detta är flera av er inne på att det ändå finns ett hopp för förändring. Med rätt stöd så kan man förändra sitt liv till det bättre.

På lektionen idag valde jag att ta upp Lilis och Hilys inlägg. Varje fredag väljer jag ett par inlägg som jag lyfter upp på lektionen för att visa på olika saker i det ni har skrivit. Det kan handla om en speciellt intressant formulering, en fråga, en spännande tanke eller något som flera i klassen också har uttryckt i sina inlägg.

Vi pratade också om att ha sina "egna" tankar och att dela dem med andra. En stor del av poängen med bloggen är att utbyta tankar. En tanke är sällan helt och hållen ens "egen" utan vi använder oss av sådant som vi sett, hört och läst. Sedan bearbetar vi det i vårt huvud och "tänker" något om det. Det är bra att vi gör så för det visar att vi ingår i ett sammanhang. Om man upplever att någon har "snott" ens tanke får man försöka ta det som en komplimang - någon måste ha tyckt att just "min" tanke var riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar