lördag 20 mars 2010

Uppgift 9

Ditt svar till uppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet till det här inlägget senast torsdagen den 25 mars klockan 22:00.

Den här gången kan du välja om du vill skriva fritt om något av det vi läste (s 123 - 134) eller om du vill svara på frågan.

_____________________________________
Asana gav mig idén till frågan. Tack! Jag ändrade lite på den för jag vill inte att frågan ska bli för personlig, men vill ni svara på vad ni själva hade gjort i samma situation så kan ni göra det.

Hur tror du att Nos mamma resonerade när hon insåg att hon hade blivit gravid? Vilka valmöjligheter hade hon, vilka konsekvenser hade de olika valen fått och hur kom det sig att hon valde det hon gjorde, tror du? Skriv hur du tror att Nos mamma tänkte och förklara hur du kom fram till det.

34 kommentarer:

  1. Jag tänkte argumentera lite om vad jag tycker, om hur Nos mamma behandlade No. Och vad jag tycker att hennes mamma borde ha gjort, för att ge No ett så gott liv som möjligt.

    Jag tycker väldigt synd om No. Att hennes mamma har behandlat henne fruktansvärt illa.
    Även om No kom till på ett sätt, som inte mamman hade önskat sig, så är No ändå en del av mamma. Det är ändå hennes mammas ansvar att ta hand om No och bry sig om henne.
    No har inte kommit till i livet för att bli behandlad så där. Hon förtjänar bättre än det.

    Det jag tycker hennes mamma borde ha gjort, är:

    *Antingen att välja att ta hand om No och uppfostra henne väl. Och behandla henne som en människa.

    *Eller välja en annan väg. Att adoptera bort henne till någon som har förmågan att uppfostra henne och leda henne till en god väg för livet.

    /Njomzisshh

    SvaraRadera
  2. Kan du ta bort det första inlägget...
    /Njomzisshh

    SvaraRadera
  3. När Suzanne insåg att hon hade blivit gravid så kände hon ett ansenligt glöd av sorg som strålade ut ur hennes hjärta.

    *Hon hade antingen att välja att föda barnet och ta hand om barnet. Vilket skulle ha varit besvärligt för en som inte har den förmågan att göra det.
    Hon blir utan tvekan ledsen över alla rykten som sprids.

    *Eller så kunde hon adoptera bort barnet, om hon känner att hon inte själv kan klara av att uppfostra barnet.
    Det hade varit bättre för barnet att ha någon som kan ta hand om en, än en vilsen mamma som inte vet vad hon ska göra.

    *Hon kunde också välja att göra abort.
    Det kanske hade känt dåligt för henne, för att hon kanske hade känt att hon dödar sitt barn.
    Men det hade säkert ha varit bättre för barnet, att göra abort för att inte låta barnet lida i livet.

    Jag tror hon valde att föda barnet för att hon inte hade mycket pengar att gör abort.
    Och hon kanske var förskräckt om alla som får reda på det, att de kanske inte respekterar hennes beslut som hon tar.

    /Njomzisshh

    SvaraRadera
  4. För att kunna ta hand om ett barn så måste man ha den styrkan och förmågan att klara av det. Utan att ge upp.
    Jag kan inte sluta tänka på det här som jag har hört:

    ”Sometimes you just feel tired, feel week.
    When you feel week, you feel like you just wanna give up.
    But you gotta search within you.
    Gotta find that inner strength, and just pull that outta you.
    And get that motivation, not to give up, and not be a quitter”

    Jag har hört det från en låt: Eminem- Till I collapse
    Hehehe :-P

    /Njomzisshh

    SvaraRadera
  5. Jag tror att Suzanne kände sig förtvivlad och skärrad när hon fick reda på att hon var gravid, och att hon inte kunde åka iväg för att göra abort pågrund av pengabrist. Hon hade då inget annat val än att föda barnet. Men kan man verkligen ge en kärleksfull uppfostran till ett barn som ständigt påminner en om den hemska stunden i sitt liv som man helst vill förtränga, samtidigt som man är medveten om att barnets fader är en våldtäktsman? Jag tror att hatet och ilskan som Suzanne hade mot fadern överfördes till No. Vilket resulterade i att No, ett oskyldigt litet barn, fick skulden för något som hon inte kan rå för.
    Att genomgå en abort, föda barnet eller att adoptera bort barnet. Oavsett vilket val Suzanne än hade gjort så skulle människor ändå ha dömt henne och pratat bakom hennes rygg. Människor dömer väldigt lätt.

    // Lili

    SvaraRadera
  6. Åsa eftersom du sa att man kunde svara på vad man själv hade gjort så ska jag göra det.

    För att va helt ärlig, om jag hade hamnat i samma situation som Suzanne och inte gjort abort vilket jag hade gjort om de hade hänt mig så hade jag nog också varit som henne. Jag kanske inte hade tagit i så hårt som hon gjorde med No till exempel att låsa in henne i köket när hon äter (som en hund) men jag hade aldrig kunnat tänka mig eller säga detta är min dotter som jag älskar men de är ju för att No tyvärr är ett oönskat barn.

    Det jag skrev ovanför är inte vad jag tycker är rätt utan vad jag själv hade gjort för i den situationen kan man säkert och nog inte tänka på barnet och hur hon känner sig.

    Det som enligt mig är rätt är att man egentligen borde tänka på sig själv och barnet vilket innebär att försöka inse att det är din dotter och att behandla henne kärleksfullt och på bra sätt. Det som också är jätte viktigt är att berätta sanningen till dottern när hon blir äldre. /Asana

    SvaraRadera
  7. - Varför valde Suzanne att föda barnet och vad hade hon kunnat göra för att förhindra förlossningen? -

    Själv tror jag att hon födde barnet för att hon var feg, hon var självisk och tänkte bara på hur synd om henne det skulle vara om hon fick ont.

    Har man blivit våldtagen och inte kan göra abort på ett sjukhus så är det inte särskilt svårt att göra en naturlig abort genom missfall, hon borde ha utfört gympa, låtit folk slå henne i magen och druckit alkohol eller tagit någon form av narkotika. Är hon tillräckligt full/hög så lär hon inte känna slagen. Om hon inte skulle få missfall av allt detta så måste pappan vara stålmannen.

    Suzanne är en lika dålig människa som 'rapeguy', hon födde ett barn och vägrade ta hand om det på ett värdigt sätt, hon borde tagit hand om det ordentligt eller lämnat det på ett fosterhem direkt.
    Att behandla en människa illa för att man inte tycker om en släkting till dem oavsett anledning är att vara en dålig människa.

    Som en vis man en gång frågade, "HUR KAN MAN BARA VÅLDTAS?"
    - Nerbring, (länk till roligaste videon på youtube, tydligen är killen seriös)
    http://www.youtube.com/watch?v=PSuPX8P3TNw

    //Carru

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte Susan hade så många möjligheter, eftersom de var så stränga regler i Frankrike på den tiden.

    Det jag tycker Susan gjorde fel var att hon stötte bort sitt barn, hon brydde sig inte om No. Det är en av dom anledningarna till varför No blev som hon blev.

    Personligen så hade jag ALDRIG ALDRIG någonsin fött ett barn jag inte hade velat ha. Det kvittar hur barnet kom till, hade jag blivit gravid och jag hade vetat att jag inte hade kunnat älska barnet då hade jag aldrig fött de. Sen tycker jag också att de är sorligt att No kom till på de sättet som hon nu gjorde. Men hennes mamma var väldigt självisk, och borde ha tagit mer ansvar.

    /nadia

    SvaraRadera
  9. Alltså förlåt Carru, men hur i helvete tänker du? Hur kan du tycka att det är okej att man ska få ett " missfall". Hur kan du tycka att det är okej att man ska bli slagen och på ett sådant vis få missfall. Kan inte ens fatta att du kunde skriva så, och att ta narkotika, har du ballat ur eller? Va f*n är det för något du säger? :S Och sen så sitter du och säger att man är en dålig människa om man inte tar hand om barnet om man har en annan slags bakrund, men tycker du man är en bra människa om man låter någon slå en i magen så att barnet dör ? Jag tycker du borde tänka om ordentligt, blev faktiskt väldigt upprörd över att du kunde uttrycka dig så. / nadia

    SvaraRadera
  10. Vad jag tror att jag hade gjort ifall jag hade varit i Suzannes situation är att jag inte hade gjort abort för jag hade ingen möjlighet för det var för dyrt.Jag hade adopterat bort barnet.Då kunde mitt barn få den kärleken som jag inte kunde ge.

    Som Asana sa att No är ett oönskat barn som föddes,och som Suzzane måste klara och försöka leva med.Hon försökte inte eller ville inte ens ge fullkärlek till No som alla föräldrar brukar göra./Dalia.B

    SvaraRadera
  11. 1. Börja med frågan!
    2. Göra en egen!

    1. Jag tycker att när hon inte kunde göra abort borde hon i alla fall göra polisanmälan.
    Hon borde flytta till en annan stad o bo där med hennes föräldrar. Jag skulle aldrig ha brytt mig vad folk pratar eller gör. Hon borde inte behandla No så, det är inte hennes fel att hon kom sådär. No är ändå hennes dotter alltså en del av henne.

    Det är inget/ingen mer värd än sitt eget barn. Jag skulle ha levt vanligt med henne och skulle inte låta henne känna att det är hennes fel eller att hon ska känna sig skuldig.

    Hon fick ändå en bra man och han behandlade No som om det vore sitt eget barn. De skulle ha mått mycket bättre och No skulle säkert aldrig ha blivit hemlös. Skulle aldrig ha gett bort mitt barn eller låta henne leva så.


    2. ”Han vill lägga upp en rubrik enkom för mig, han har hittat på en titel: En liten Smula.”

    Jag tror att Lucas tycker om Lou men som en liten syster. Han kallar henne för ”Smulan” för att han tycker att hon är liten och att det passar henne.

    Jag tror att han vet om att Lou är kär i honom och han försöker visa henne genom att kalla henne för Smulan och inte försöker låta henne visa sina känslor.
    // Puzz Kamy

    SvaraRadera
  12. När Sussan var gravid så var hon bara 14år gammal. Då hade hon inte så stor möjlighet som en kvinna har som har blivit utsatt för våldtäk. Dom har kanske råd att göra operationer de kanske har någon som stödjer. Men Sussane hade ingen som kunde hjälpa henne så därför tog hon det enklaste sättet genom att födda barnet och inte bry sig om henne .


    Hon kanske hade styrkan om att ta hand om barnet under tiden hon var gravid men kanske senare tappade hon lusten och tänkte hennes mamma kunde ta hand om No. Hon borde ta mer ansvar som mamma.
    //Serkan

    SvaraRadera
  13. Q:" Hur kan du tycka att det är okej att man ska bli slagen och på ett sådant vis få missfall."
    A:Varför är det inte ok?

    Q:"Och sen så sitter du och säger att man är en dålig människa om man inte tar hand om barnet"
    A:Man är en dålig människa om man föder ett barn och sedan behandlar det dåligt, är man inte kapabel att ta hand om det så borde man lämna det till ett barnhem. Suzanne var en dålig människa och behandlade ett barn dåligt trots att det aldrig gjort något fel.

    Q:"är en dålig människa om man inte tar hand om barnet om man har en annan slags bakrund"
    A:Bakgrund är irrelevant, man behandlar inte andra människor och definitivt inte barn på detta sätt. Vet inte var du fick detta påstående ifrån.

    Q:"och att ta narkotika, har du ballat ur eller?"
    A: Finns många droger och mediciner som kan orsaka missfall som är narkotikaklassade samtidigt som de är betydligt mindre farliga för din kropp än alkohol.


    Q:"men tycker du man är en bra människa om man låter någon slå en i magen så att barnet dör ?"
    A: Förrutom att det lär göra mer ont så är det ingen skillnad alls på resultatet av detta och en medicinsk abort, inget barn dör utan man stoppar ett foster från att utvecklas vidare till vad som en dag kommer bli ett barn.

    "Personligen så hade jag ALDRIG ALDRIG någonsin fött ett barn jag inte hade velat ha. Det kvittar hur barnet kom till, hade jag blivit gravid och jag hade vetat att jag inte hade kunnat älska barnet då hade jag aldrig fött de."
    -nadia

    Som du själv har sagt så hade du gjort abort och det håller jag med om, jag var bara lite mer kreativ och föreslog några olika sätt att göra det på om man inte har möjligheten att göra det på ett sjukhus.

    //Carru

    SvaraRadera
  14. Carru ville bara ge svar på Q1:
    du vet väl om att chancen finns att hon blir steril om hon blir slagen och på så sätt att hon förlorar barnet. Det kan orsakar stora blödningar och det finns hur många saker som helst som kan gå fel.
    De sätt du har "föreslagit" är inte de smartaste och folk borde tänka sig för både en och flera gånger innan dom följer råden.
    Q2 håller jag med om för det är sant. Q3 håller jag helt och hållet med Nadja. "Kan inte ens fatta att du kunde skriva så, och att ta narkotika, har du ballat ur eller?"

    //Hily

    SvaraRadera
  15. Jag håller med Hily och Nadja. som du har tänkt ska Suzanne förstöra sitt liv bara för att hon är gravid och inte kan göra abort på ett bättre ´sätt.

    //Serkan

    SvaraRadera
  16. Hej på er!

    Tänk på tonen ni använder mot varandra i er argumentation. Det är naturligtvis ok att ifrågasätta ett resonemang, men undvik att angripa varandra personligen. Kort sagt: visa att ni kan skilja på sak och person när ni skriver. Det är en mycket viktig del i en effektiv argumentationsteknik.

    Om man vill visa att man inte håller med om vad någon har sagt/skrivit är det klokt att försöka utveckla sina egna argument och övertyga på det sättet. Det brukar fungera bra :)

    SvaraRadera
  17. nej men carru om du nu tycker att de är okej att ta medicin för att göra en abort, då gör man väl ändå det hos läkaren och inte hemma. Och om du nu menade så, så tyckte jag att du uttryckte dig fel, för du skrev någon form av narkotika. Det man tar hos läkaren är inte narkotika klassat, utan det är medicin. Blev bara väldigt upprörd, jag kan hålla med dig om att föda ett barn och sedan inte ta hand om det är fel, men jag tycker att om man låter någon slå på en då har man allvarliga problem. hade du låtit folk slå dig i magen tills du blöder och sedan drogat ner dig? Bara för att smärtan skall försvinna? jag tror själv inte att du hade gjort det.

    SvaraRadera
  18. Jag tänker skriva om vad jag tror och tänker kring relationen mellan No och hennes mamma.


    Jag tror att mamman har blivit skadad av vad som hände, det har gjort henne osäker misstänksam och känslokall. Nästan som om hon blivit knäpp. För vilken mamma skulle behandla sitt barn som hon gör, även ifall barnet kom till genom en våldtäkt.


    Visst är det hemskt det som hänt men det ger en ingen rätt att behandla sitt barn på det sättet. Hur kan man ens anklaga sin dotter för att ha en "affär" med hennes man. Hon kallar inte ens på No vid hennes namn och inte bara det, hon pratar inte ens med henne. Hon pekar på de saker hon vill ha, nickar om det är rätt eller rör på huvudet åt sidorna om det är fel. Hon ger också No en viss tid som hon har på sig att äta upp maten på, och om No inte skulle äta upp hade hon blivit slagen. Mamman skulle bli arg på sin man om han hade lekt med No. Mamman låter allså inte mannen umgås med med hennes dotter.


    (Förlåt mitt utryck) men är mamman fuckt up eller vad? Det som hände mamman kanske var hemskt men det mamman gör mot No är tio gånger värre, och mamman gör inte detta en gång utan varje dag, hela tiden.

    Jag tycker att istället för att mamman ska gå och må dåligt varje gång hon ser No, för att hon tänker på vad som hänt, skulle hon kunna göra det bästa av sitvationen. Till exempel om det nu är så hemskt att se/vara nära No kunde hon i alla fall adoptera bort henne till en familj som kan älska och ta hand om henne. För det som har hänt mamman är VERKLIGEN INTE No's fel!



    Fanny.

    SvaraRadera
  19. Jag håller helt med dig Fanny.
    No's mamma är crazy.
    Hon borde adoptera bort No, inte behandla henne som om det vore No's fel. No har inte gjort något för att bli behandlad så där...

    /Njomza

    SvaraRadera
  20. Kan ju bara prata för mig själv men jag hade hellre tagit en smäll (obs inte bli slagen tills jag blöder överallt vilket ni verkar vilja få det till) än att föda ett våldtäktsbarn, och för att citera mig själv:

    "Det finns många droger och mediciner som kan orsaka missfall som är narkotikaklassade samtidigt som de är betydligt MINDRE farliga för din kropp än alkohol."

    Något ni inte alls verkar förstå heller är att detta är den sista utvägen, inte den bästa men vill man verkligen göra abort på egen hand och inte har så mycket pengar så fungerar det ju.

    //Carru

    SvaraRadera
  21. Carru jag håller med Nadja om att du själv nog inte hade gjort det.
    När man väl är där i den positionen så tror jag inte man tycker barnet är värt den/de riskerna den här sortens självframkallad abort kan innebära. Förmodligen så hade de flesta snarare fött och adopterat bort det.
    Jag tror att om man i detta läge är en sådan person som kan behandla ett barn på det sätt som Suzanne behandlade No så hade man nog värderat sig själv mer än det barnetde bar och inte tagit imot den där "lilla smällen" som du menar.

    //Hily

    SvaraRadera
  22. Det är ett känt faktum att kvinnor i alla tider har haft olika sätt att framkalla abort på, särskilt när det har varit olagligt att genomföra en abort som det även har varit i Sverige.

    Så här står det i en artikel ur Svenska Dagbladet som handlar om vilka metoder som användes redan under Antiken, alltså för över 2000 år sedan:

    "Medan abort i vår tid är ett förhållandevis okomplicerat ingrepp utan några direkta risker om den utförs av medicinskt kunnig personal, var abort under antiken inte sällan förknippad med allvarliga hälsokonsekvenser för kvinnorna. I de hippokratiska skrifterna, en samling medicinska skrifter som tidigare tillskrevs läkaren Hippokrates (460–380 f Kr) men som nu anses ha många olika författare, finns ett otal recept på fosterfördivande mixturer (blandningar). Klöver blandat med vitt vin rekommenderas exempelvis. Ämnena som blandades kunde vara giftiga, som koppar, eller harmlösa, som honung och purjolök. Läkaren Galenos (129–199 e Kr) beskriver hur han ibland ändrar i recepten för att göra medlet starkare."

    http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/redan-romarna-var-kluvna-till-abort_166014.svd

    I länder där abort inte är tillåtet förekommer ofta metoder som långt ifrån är de bästa när det gäller att framkalla en abort, men många kvinnor använder sig i desperation av dessa metoder ändå. Olagliga aborter är en av de vanligaste dödsorsakerna för unga kvinnor i vissa länder.

    Läs mer om det här:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Abort#Aborter_i_Sverige

    SvaraRadera
  23. Ja men ni måste väl ändå tycka att de är hemskt? varför skulle man vilja bli slagen bara för en unge? Jag tycker vi borde diskutera detta på lektionen, för jag kan inte uttrycka mig lika bra skriftligt :P / nadia

    SvaraRadera
  24. Ja, visst är det hemskt! Det tror jag vi är överens om ändå. Vi kommer att följa upp diskussionen på lektionen. Det måste vi nu när vi blev så engagerade i frågan.

    SvaraRadera
  25. Den lektionen ser jag fram emot:) /Sanna

    SvaraRadera
  26. Om jag hade satt mig in i Nos mammas situation så hade jag tyckt att hon skulle göra abort. Fast egentligen tycker jag att det är väldigt fel att döda ett liv!
    Men det är säkert väldigt svårt för henne att gå igenom en graviditet när hon verkligen inte ville ha barnet. Och när man är 14 år? till och med ännu svårare. Om det nu inte var möjligt att göra abort så kan man ju gå igenom graviditeten och sedan efteråt adoptera bort barnet. Men då får man ju tänka att då ska barnet växa upp och undra varför inte hennes riktiga föräldrar ville ha en?
    Jag tycker det är jobbigt att kommentera detta men man ska alltid tänka på barnets bästa. Om man inte kan ge den kärlek, ett tryggt hem, ha någorlunda bra ekonomi då kan man fråga sig..
    Om det inte är bättre att den dör fridfullt (innan den har utvecklats för mycket) istället för att den ska komma ut till en hård värld som det här barnet bara kommer få kämpa i och må dåligt av?
    För Nos mamma ville inte ens ta handom sin dotter så varför plåga henne så?
    Jag tycker att abort är en hemsk och svår sak att prata om men så tycker jag att Nos mamma borde ha resonerat. /Sanna

    SvaraRadera
  27. Jag tror att i det ögonblick som hon fick reda på att hon var gravid, kände hon sig liten och rädd.

    Hon resonerade antagligen fram och tillbaka angående de olika möjligheterna som fanns och vad som skulle vara det bästa för både henne och hennes barn.

    De olika möjligheterna hon hade var abort, behålla barnet eller föda barnet och adoptera bort det eller låta någon i hennes närvaro att ta hand om det. I stort sätt kan man säga att hon valde det sista alternativet: Hon födde No och sen fick Nos mormor och morfar ta hand om henne.

    Anledningen till hennes val tror jag var att hon inte vill göra abort för att det kändes som att hon dödade någon. Hon var för ung och för oerfaren för att ta hand om barnet och hon ville heller inte adoptera bort det för hon ville se så att barnet fick ett bra liv. Hon tänkte antagligen att det inte var barnets fel att det hade blivit till via en våldtäkt och därför förtjänade det ett bra liv och en bra framtid.

    Men senare blev det ju nästan som att hon inte ville vet av No, antagligen på grund av det sättet som hon hade blivit till. Det var precis som att hon började fundera på vad som egentligen hade hänt och kanske började hon känna skam över sig själv och No.
    /Emelie

    SvaraRadera
  28. den lektionen ser jag verkligen fram imot.
    Åsa det blir visst en argumentation ändå:D.

    //Hily

    SvaraRadera
  29. Hej alla! Eftersom vi inte har lektion imorgon så kommer jag att sammanfatta era kommentarer till uppgift 9 här i bloggen någon gång under de närmaste dagarna. Håll utkik efter det. Ha det bra så länge! :)

    SvaraRadera
  30. Jag tror att Nos mamma tänkte direckt på abort när hon fick reda på att hon var gravid. Men när det gjordes klart att hon inte kunde det och alla möjligheter till det var omöjligt så tror jag att hon tänkte ge det en chans.
    Hon tänkte nog att det hatet hon kände mot våldtäktsmännen skulle förvandlas till kärlek åt bebisen hon bar på. Men när No föddes så insåg hon att det var omöjlig. Det hat hon kännt blev starkare och riktades istället mot No. Det blev så svårt att hon inte kunde titta på henne, ännu mindre säga hennes namn.
    Det är där morföräldrarna kommer in i bilden. De blev förmodligen väldigt fästa vi No eftersom de inte hade några fler barn och det första barnbarnet alltid skattas bäst.
    När Suzanne insåg att hon inte kunde ha kvar No och behandla henne rätt ville hon nog adoptera bort henne men det tillät inte hennes föräldrar och på så sätt blev hon tvingad till att dela sin vardag med ett barn som hon inte valt att födda eller ha kvar.
    Hatat växte till den grad att hon såg till att göra livet så hemskt som möjligt för No och förstöra det så att hon aldrig skulle kunna leva ett normalt liv.

    //Hily

    SvaraRadera
  31. Glömde att skicka kommentaren, blev nyss påmind.

    //Hily

    SvaraRadera
  32. Det no´s mamma gick igenom var tufft. Suzanna kanske tänkte göra abort med det fanns inte någon möjlighet till det och valde då att försöka bli mamma.

    Suzanna kunde välja mellan några alternativ.
    - Abort
    - Adoptera bort barnet
    - Föda barnet
    - Låta någon nära släkt/vän ta hand om barnet

    Men som det ser ut i boken så valde hon då att behålla barnet och då tycker jag att suzanna kan ta konsekvenserna och verkligen göra allt för att no ska känna sig älskad. Jag tror att suzanna gör det men vet inte riktigt hur hon ska uttrycka sig. Suzanna jobbar säkert på det men hur lång tid det tar för suzanna det vet hon inte.


    //Stephanie

    SvaraRadera