fredag 12 mars 2010

Uppgift 8

Ditt svar till uppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet till det här inlägget senast torsdagen den 18 mars klockan 22:00.

_____________________________________
Den här gången blir det en fri skrivuppgift till avsnittet vi läste idag i No och jag (s 107 - 122). Du kan välja att kommentera något som du reagerade på, som du undrade över, eller något som väckte en tanke eller känsla hos dig.

Skriv ditt inlägg och förklara varför du resonerar som du gör.

Tänk på struktur och sammanhang som vi har pratat om.

24 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tycker att det var schysst av dig, Åsa att låta oss själva bestämma om vad vi vill skriva om. Det ger oss en större möjlighet att förmedla en definition av tankar och reflektioner och distribuera de till varandra med ett optimistiskt anförande.
    /Njomza

    SvaraRadera
  2. Så kul :) Du uttrycker dig snyggt redan, Njomza. Ska bli spännande att se vad ni tar upp den här gången.

    SvaraRadera
  3. Jag har tänkt mig skriva om när No är ensam i sitt rum och tittar ut genom fönstret på natten. Jag ska skriva några saker som jag tror hon funderar på.

    Jag tror att det som rör sig i hennes tankar kan förmodligen vara att hon tänker på hur hon hade det när hon levde ute på gatan. Och vad hon tänker göra för sin framtid.

    Hon tänker på hur hon hade det när hon levde ute på det mörka och kalla gatan. När hon var omringad av det oerhörda hårda världen. Hon tänker på när hon gick runt och tiggde pengar. När hon ständigt var hungrig. När hon inte hade någonstans att sova, duscha och tvätta sina kläder.
    Hon känner en stor lättnad nu när hon bor hos Lou. Nu har hon många öppna dörrar. För nu har hon en möjlighet att förändra sitt liv och göra något vettigt i framtiden. Nu har hon chansen att ta tag i sig själv och kämpa att bli något i livet. Men innerst inne så har hon en rädsla, en rädsla som aldrig kommer att försvinna. Hon är rädd att hon inte ska klara av det, men ”Så länge det finns liv finns det hopp”.
    /Njomza

    SvaraRadera
  4. Åsa. Kan du ta bort det första inlägget, uppgiften som jag har skrivit, är du snäll? Jag råkade skriva en del slarvfel. Upptäckte det nyss.:)
    /Njomza

    SvaraRadera
  5. Jag har tagit bort den första texten, Njomza.

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket :D
    /Njomza

    SvaraRadera
  7. Åsa. Jag har en fråga.
    Ska man säga: på natten, eller i natten?
    Jag har sett folk skriva: på natten, men i boken så står det i natten. Jag blir förvirrad. Hur ska man skriva?
    /Njomza

    SvaraRadera
  8. Hej Njomza! När man pratar om när, alltså vid vilken tidpunkt något händer, så skriver man "på natten", t ex: "de flesta människor sover på natten" eller "på natten står No vid fönstret och trycker näsan mot rutan".

    När författaren/översättaren skriver "i natten" handlar det inte om tidpunkten utan i vilken riktning No tittar: "No stod vid fönstret och tittade ut i natten" betyder alltså att hon tittade ut i mörkret.

    SvaraRadera
  9. Aha :-o
    Nu fattar jag. Tack så mycket!

    SvaraRadera
  10. Något som jag reagerade på, det var hur mycket No har fått stå ut med under hela sin barndom, hur mycket hon har fått genomlida bara pågrund av att hon existerar. No har inte fått uppleva trygghet, närhet och kärlek från sin mamma som hon behöver. Istället så fick hon stå för svars för en annan persons handlingar och ta dens smällar. No må ha varit utan blåmärken och synliga sår, men hon var psykiskt slagen. Ingen ska behöva genomgå det som No har upplevt.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att No tänker på att livet är orättvis när hon tittar ut från fönstret.Hon försökte lösa livets gåta.Vad är meningen med livet? Men hon kom inte fram till något.

    No har säkert varit med i problem där det var knivar som vapen.Därför var hon inte rädd. Hon är vann vid det. No kommer inte sen hem för hon vill visa att hon har blivit en annan person.Att hon inte är den gamla No längre. Hon försöker få Lou att tycka att hon inte är hemlös längre.

    Folket tycker att Nos mamma gjorde något fel.Men de vet inte att det inte var hennes fel att hon blev våldtagen.Folket ser ner på Nos mamma när de vet att hon blev våldtagen för de ser att det är fel och att hon borde inte ha ett barn som hon inte vet vem pappan är! /Dalia.B

    SvaraRadera
  12. Ojsan. Jag glömde skriva en sak. :$
    Orsaken till varför No ofta är i sitt rum och tittar ut i natten genom fönstret, kan också vara att hon kanske funderar på att avgå från den trygga världen: som är i Lou’s hem, till den otrygga mörka världen: och leva ute i gatan. Hon kanske inte känner att hon kan klara av det krav som samhället ställer på henne. Så det är lättast att lämna allt och försöka överleva dagarna ute i gatan.
    /Njomza

    SvaraRadera
  13. 1."No väntar på mig utanför skolan, vi har planerat att gå hem till Lucas". "Lucas kommer ifatt oss, gratulerar mig till min sorti, kindpussar No som om en tjejkompis och det "sticker" till i hjärtat på mig, vi gör sällskap alla tre till mentron".

    2."Hennes mamma blev våldtagen i en lada när hon var femton år gammal". "Hon gjorde aldrig någon polisanmälan för att skippa skammen". "I början pekade folk finger åt dom och viskade bakom ryggar, man tittar bort när dem kommer förbi, suckade och förutspådde det värsta".

    1.Jag tror att Lucas börjar bli små kär i No men No märker inget än. Men Lou blev svartsjuk när Lucas pussade No och jag tror att hon kommer att börja lite irreterad på No när hon blir helt säker på att Lucas är lite kär i No. Det kommer att bli konflikter mellan No och Lou för att jag tror att det kommer att bli något mellan No och Lucas.

    Det som låter mig bli misstänksam om att Lucas är små kär i No är att han börjar bjuda hem dem, visar No allt hemma, bilder på sina föräldrar och när han var liten. Jag tror att det kommer låta Lou må värst.

    2.Jag tycker att hon borde göra en polisanmälning för att det blev ändå skamm, folk skackade, pekade finger och kollde snett. Det skulle ha blivit lite bättre ifall hon skulle anmält för att folk skulle ialla fall vetat att hon blev våldtagen inte att hon gjorde det med vilja.

    // pussss Kamy

    SvaraRadera
  14. Varför tog inte No´s mamma emot No när hon var liten ? Vi vet att No´s pappa är våldtäcksman, men varför tog hon emot No senare i livet?

    Hon kanske skämmdes att gå runt med barnet för då var hon bara 14år gammal. Eftersom hon var så ung så såg folket ner på henne. Hon ville nog ha en bättre framtid än att behöva vara mamma till ett barn som har blivit till vid en våldtäkt.


    Senare när No´s mormor dog och ingen annan kunde ta hand om No började hon ta sitt ansvar som mamma. Hennes mål i livet var att hitta en bra man som kunde hjälpa henne att ta hand om No istället för att kränka henne genom att inte bry sig om henne.

    // Serkan

    SvaraRadera
  15. Vad var det med No som fick Lous mamma att rycka upp sig? Påminner No henne om Taïs?
    Jag tror inte det är utseende eller hur hon beter sig som får mamman att bli påmind om Taïs, utan mer att hon fyller upp ett tomrum, det Taïs lämna kvar efter sig. Mamman känner sig nog att Lou är Taïs och No är Lou och att hon har kvar bägge sina döttrar.
    Den tanken hjälper henne ställa sig upp och våga gå ut ur rummet för att möta verkligheten. Och när den kommer så är hon beredd med den styrkan hon lyckats bygga upp.
    Verkligheten i det här fallet är ju om No nu lämnar dom någon dag(det Njomza tar upp i sin kommentar). Då krossas ju den verklighet som hon byggt upp.

    //Hily

    SvaraRadera
  16. Min kommentar blev lite kladdig denna gången men jag hoppas jag fått fram det jag ville:)

    //Hily

    SvaraRadera
  17. Jag tänker skriva om Lou's mamma.

    Jag tror att anledningen till att mamman mår bra igen är för att No har tagit "platsen" som den förlorade dottern.

    Som om det var det som fattades i mammans liv. Som om mamman fick en ny chans till att ta hand om din förlorade dotter, fast i en annan kropp. Men mamman känner ändå en sån kärlek till No som om det vore hennes egen som kommit tillbaka.

    Mamman känner därför någon slags ro inom sig. Hon känner att om hon fick chansen skulle hon visa vilken mamma hon kunde ha varit. När No väl kom in i hemmet märkte hon vad det var hon hade utsatt familjen för och bestämde sig för att ta tag i sitt liv igen och glädja sig över det hon faktiskt hade kvar och ta vara på det. För det hade kunnat vara värre, hon kunde ha förlorat alla.

    Det är därför hon bestämde sig för att inte glömma vad som hänt, men däremot uppskatta det hon har kvar. Ifall något skulle hända dem skulle hon aldrig kunna leva med att hon inte funnits där vid deras sida till hundra procent.

    Att No kom in i hemmet hjälpte inte bara No till en bättre livsstil och familj, utan det hjälpte alla i hemmet. Lou fick sin mamma tillbaka plus en syster på köpet, och det är ju inte dumt. Det gjorde till och med så att pappan blev glad, för att han fick se sin fru lycklig eller i alla fall på god väg till det. Pappan måste ju gått och mått dåligt för att hans fru var "borta" (eftersom hon inte var sig själv och hon var olycklig och inte riktigt närvarande). Man kan helt enkelt säga att No kom som en ängel in i deras hem och livade upp huset och kärleken och inte minst deras relation till varandra.


    Av: Fanny.

    SvaraRadera
  18. Nu när vi har fått reda på så mycket om No så tycker jag väldigt synd om henne. Att inte ha någon mamma eller pappa som fanns där för en och gav en kärlek. Det är ju dom som är viktigast för en när man är liten. Sån tur fanns mormorn där för henne.
    Men jag tyckte också det var fel av mormorn att inte säga till mamman att hon skulle skärpa sig och behandla sin dotter bra. Det är inte Nos fel att det blev som det blev. Och om hennes mamma hade ändrat sitt beteende så tror jag att No inte hade behövt bo på gatan och få gå igenom allt det hon har fått gå igenom. Sån tur så träffade hon Lou och har fått komma till en trygg familj. /Sanna.L

    SvaraRadera
  19. Min data är helt störd!!!!!! Ta bort dom första 2 som jag skickade /Sanna

    SvaraRadera
  20. Jag har tagit bort dem nu, Sanna :)

    SvaraRadera
  21. Jag ska ta upp samma sak som Hily och Fanny har skrivit om: Vad var det som gjorde att Lous mamma helt plötsligt ryckte upp sig efter det att No hade kommit till dem?

    Jag tror att en av anledningarna är att Lous mamma kände att hon kunde göra skillnad för No och hennes framtid. Lous mamma kan ha känt det som att hon kunde fungera som en modergestalt för No och hjälpa henne på rätt väg igen.

    En annan anledning kan vara att Lous mamma såg hur No levde sitt liv med en ganska positiv inställning trots hennes problem. Då insåg Lous mamma att man inte kan gräva ner sig i det gamla, utan att man måste blicka framåt.
    //Emelie

    SvaraRadera
  22. Hej alla! Jag har läst era kommentarer och väljer som vanligt ett par stycken som vi pratar om i morgon. Vi ses kl 9.

    SvaraRadera
  23. Jag tycker att detta var en väldigt svår uppgift, men samtidigt en väldigt rolig uppgift för att man själv får bestämma om vad man vill skriva om. I mitt huvud finns det så himla mycket att skriva om så det var ganska svårt att bestämma sig. Men tillslut så kom det fram =)

    Varför tror du att No tittade ut genom fönstret på kvällarna?
    "No stog tryckt med näsan mot fönstret och tittade ut i mörkret" Jag tror att hon tänkte på det liv hon hade förr, när hon inte hade ingenstans att sova, inget att äta och hon fick tigga pengar till sin egen mat från främlingar.

    No har blivit väldigt stark på grund av alla händelser hon har gått igenom. Nu när hon har fått en sådan bra vän som erbjuder No att få ett nytt liv så behöver hon inte känna någon rädsla längre. Det var en stor vändning i hennes liv, jag tror att hon kommer börja känna sig älskad igen och få ett nytt hopp om livet.

    // Stephanie
    Jag skrev detta 20.00 Men såg att jag inte hade skickat iväg det.

    SvaraRadera