fredag 19 februari 2010

Uppgift 6

Ditt svar till uppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet till det här inlägget senast torsdagen den 4 mars klockan 22:00.


Efter att från början ha varit mycket avvisande söker No upp Lou utanför hennes skola: "Jag ser henne genast på trottoaren mitt emot: en mörk punkt i kvällssolen. No väntar på mig. Hon minns namnet på min skola och hon är där. Hon släpar inte på sitt vanliga pick och pack, hon har bara en väska i en rem över axeln (s 85)."
________________________________

Varför tror du att No söker upp Lou utanför skolan efter att ha varit så avvisande när Lou kom och letade efter henne? Skriv vad du tror att anledningen är och förklara hur du kom fram till det.

Tack för frågan, Fanny.

21 kommentarer:

  1. Jo,jag tror för att No inte menade att vara elak mot henne och hon fick mycket skuldkänslor.

    Jag tror att No ville bara vara ifrån henne för att hon typ önskar vara som Lou när det inte går. Jag tror också att No trodde att Lou bara behövde henne för sin projekt. Därför försökte hon typ gå ifrån henne och glömma henne för att vara sig själv igen, men när No såg att Lou letade efter henne insåg hon att det finns någon som bryr sig om henne. Att Lou inte bara utnyttjade henne.

    När No skrek åt henne fick hon skuldkännslor och fick tårar i ögonen, då tänkte hon att gott göra det och gå till hennes skola och träffa henne igen.

    Det är vad jag tror..
    Puss Puss Kamilla

    "OBS" Jag van Nadja :P

    SvaraRadera
  2. No har det mycket svårt. Hon måste kämpa varje dag för att få tag på mat. Att hitta någonstans att sova. Och hon måste vara ute hela dagarna och frysa ihjäl (om det är kallt).
    Lou är den ända personen som hon känner mest och brukar umgås med. Without her, she would be alone in this cruel world.
    Den enklaste vägen för No att ta, är att inte bryta kontakten med Lou. Om hon är med Lou, så kan hon få hjälp av henne. Utan henne skulle livet vara svårare.
    /Njomza

    SvaraRadera
  3. Nu har jag tänkt på kvalitet, inte på kvantitet. :)
    Men vad tycker du, Åsa, skriver jag bättre nu? Vad behöver jag träna mer på?
    /Njomza

    SvaraRadera
  4. Jag tror att No känner rädsla för att bli övergiven, det kan vara därför som hon har varit så avvisande mot Lou. Hon är förmodligen rädd att Lou kommer överge henne när hon får veta vem hon egentligen är och hela hennes bakgrund. Tiden som No och Lou har tillbringat tillsammans har kanske betytt mycket för No, mer än hon någonsin själv hade kunnat inse. Och det vill hon inte gå miste om. No insåg nog att Lou verkligen bryr sig om henne, vilket fick henne att känna sig betydelsefull. Det kan ha varit skälen till varför hon sökte upp Lou, att hon fick dåligt samvete inombords över hur hon hade betett sig mot Lou och för att hon kom till insikt om att hon inte ville förlora henne.

    // Lili

    SvaraRadera
  5. Njomza, jag ser att du har tänkt på det. Vi kan prata mer om vad som kan utvecklas när vi ses på lektionen :)

    Hoppas ni har ett skönt lov, alla!

    SvaraRadera
  6. Jag tror att No var väldigt rädd, och att det var därför som hon blev arg när Lo kom till hennes mat ställe. Men sedan så kände hon väl att hon varit otrevlig, och inte tacksam över vad Lo faktiskt har gjort för henne. Därför så bestämde No sig för att besöka Los skola. Utan att riktigt säga förlåt så tror jag nog No menade det ändå.Jag tror även att Lo förstod det.

    Jag själv tycker att det var modigt av No att gå och besöka Los skola. Eftersom Lo är så mycket överklass jämfört med vad No är så var det ett stort steg av henne att komma dit.

    Kamilla jag hade vunnit om jag bara hade tänkt på det haha :P / Nadia

    SvaraRadera
  7. Hej Åsa!
    Jag har försökt göra om inlägget. Jag hoppas jag har skrivit det bättre nu:

    Jag tror att anledningen till varför No sa till Lou att gå, var att No hade brottom in till den platsen för att äta. Hon var tvungen att tränga sig in snabbt för att få tag på mat. Så No hade inte tid att prata med henne. No blev stressad och blev irriterad på Lou. Så hon började skälla på henne.
    No kände att det hon gjorde var omoget. Därför gick No till hennes skola för att typ be om ursäkt.
    /Njomza

    SvaraRadera
  8. Oj, jag råkade stava fel på: bråttom
    /Njomza

    SvaraRadera
  9. Det är bra att kunna läsa sina inlägg kritiskt och försöka förbättra dem :) Ibland ser man inte allt direkt utan man upptäcker det först efter ett tag.

    SvaraRadera
  10. Jag tror att No tänkte efter och tyckte att det var bäst att hon går till Lou och ber om förlåtelse.

    No hade förståt att hon hade gjort något fel och borde inte gå utan att säga till Lou.Hon ville fortfarande ha kontakt med Lou.Det kan även va så att hon kanske behövde hjälp av Lou.

    No Upptäckte också att Lou gav henne kärlek som ingen annan hade gett henne, därför tänkte hon noga och bestämde att hon skulle be om förlåtelse./Dalia.B

    SvaraRadera
  11. Jag tror att anledningen till att No kom till Lous skola är en blandning av skulkänslor och rädsla.

    Skuldkänslorna kom fram när No insåg att hon hade skrikit och bett en viktig person att försvinna ur hennes liv. Alla får vi skuldkänslor om vi säger dumma saker som vi egentligen inte menar.

    Rädslan kom fram när No insåg att Lou verkligen brydde sig om henne och inte bara ville ha henne till att göra sitt projektarbete. No fick en tanke som gjorde henne rädd. Den tanken var att om hon inte tog chansen att umgås med Lou, kunde hon kanske bli ensam resten av livet.

    /Emelie

    SvaraRadera
  12. Eftersom No inte har något lätt liv och säkert inte någon så kallat äkta vän så fick hon säkert skuldkänslor för att hon hade betett sig så mot Lou. No bryr sig ju egentligen om henne men vet inte vad hon ska göra riktigt för att hjälpa till. Och Lou förstod antagligen det och ville komma och be om förlåtelse. För om man lever på gatan så tänker alla på hur man själv ska överleva, har inte tid och tänka på alla andra och dom flesta lurar säkert även för kanske pengar, mat osv. Men Lou vill inget ont mot No. Så No kommer tillbaka till henne för hon vill inte vara helt själv och hon vill ha en vän. Det vill ju alla. /Sanna.L

    SvaraRadera
  13. Jag tror att No har blivit sviken innan, genom att ha anförtrott sig till någon och sedan blivit lämnad ensam kvar.

    No var nämligen rädd för att få några falska förhoppningar på en bättre framtid som hon en gång fick av en mycket känslokall person. Men när hon väl började anförtro sig till denna person insåg hon att personen inte tog henne på allvar utan som om hon var en rolig ”sak” i vardagen att roa sig med. Men när No började tro på personen backade personen och övergav henne helt.

    Sen dess har hon i stort sätt inte anförtrott sig till någon, och i så fall inte utan att de visar något tecken på att de menar väl.

    Men när No sen tänkte på vad Lou och hon gjort och varit med om tillsammans, så visste hon också att det inte hade varit något skoj, utan innerst inne kände No att detta var början på en kanske evig vänskap. Utan att vilja erkänna de för sig själv eller någon annan för den delen var hon tvungen att en gång för alla våga ta en risk. För sämre än så som hon har det nu kan de ju ändå inte bli. Dessutom hade de kul ihop.

    No visste inte vad det skulle leda till men en sak visste hon och det var att hon inte var redo att låta Lou gå…

    Fanny.




    förlåt men hade lite felstavningar och lite ändringar jag ville göra. hade uppskattat om jag hade kunnat byta ut den första mot denna =) tack .

    SvaraRadera
  14. Jag tror att No försökte låta bli att tänka på Lou och att hon vill känna sig oberoende. Men hon har börjat bry sig om henne och även om hon försökte så kunde hon inte glömma.
    I min åsikt fick No ännu svårare att ignorera känslan av att hon egentligen saknar Lou precis lika mycket som Lou saknar henne, då Lou visade så tydligt hur sårad hon var över att bli bortstött.
    Att se Lou så sårad måste ha fått henne att inse att saknaden är större än hon trott och att hon måste söka upp henne.
    Sen visste hon ju adressen till Lous skola så det blev nog alldeles för svårt att inte gå och se hur det är med henne.

    //Hily

    SvaraRadera
  15. Jag håller även med Lili. Bra skrivet:)
    //Hily

    SvaraRadera
  16. Jag tror att No insåg och kände hur ensam hon egentligen var när hon inte hade Lou vid sin sida därför bad hon om förlåtelse men de kan också vara så att hon behöver hjälp med något därför bad hon om förlåtelse men då tycker jag att de är som om hon utnyttjar Lou på något sätt. / Asana

    SvaraRadera
  17. Man kan nog jämföra No med en katt. Om man hela tiden är på katten så blir katten mindre intresserad och kan bli irriterad.
    Men så fort Lou gav upp och lämnade No ifred, så kom No till henne av sig själv.
    Bland hemlösa måste man visa sig stark men de hemlösa måste tycka illa om No när de ser att en ung ’rik’ tjej försöker ta kontakt med No,
    och de enda försvaret är att vara arrogant och markera att hon inte behöver någon hjälp av en välklädd småtting.
    Fast inombords tänker No att hon faktiskt behöver Lou men att hon kanske inte vågar "ta risken", som Lili var inne på; bli övergiven. Lou är hennes enda hopp om livet.

    //Carru

    SvaraRadera
  18. Fina svar, som alltid, av er alla! Ni vet mycket om livet redan. Vi ses imorgon!

    SvaraRadera
  19. Jag tror att No ville prova och se hur det var att vara utan Lou. Hon ville bevisa att hon klarar sig själv. Men sen hände det en massa saker mellan No och de andra hemlösa och No behövde verkligen någon. Därför gick hon till Lous skola för att säga förlåt och för att hon behövde någon.

    //Serkan

    SvaraRadera
  20. Så kan det absolut ha varit, Serkan. Det var nog viktigt för No att visa att hon inte behövde någon först, men sedan kom hon på andra tankar.

    SvaraRadera