lördag 6 februari 2010

Uppgift 4

Ditt svar till uppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet till det här inlägget senast torsdagen den 11 februari klockan 22:00.

Den här gången valde jag en av frågorna som Fanny föreslog. Tack för tipset!

Lou håller sitt föredrag. I slutet av föredraget säger Lou "Saker och ting är som de är. Men jag tror att man måste ha ögonen vidöppna. Som ett första steg. Ja, det är min slutsats." (s 60)

När hon är färdig kan hon knappt sätta sig för hennes ben känns som spaghetti. "Men de applåderar, jag drömmer inte, jag hör rätt, nu tittar jag upp, jag står framför dem, hela klassen, de applåderar, till och med Léa Germain och Axelle Vernoux, och Monsieur Marin ler." (s 61)
_________________________________
Vad tror du att Lou har sagt som får alla att applådera och le? Skriv vad du tror att hon har valt att ta upp i sitt föredrag och förklara hur du kom fram till det.

21 kommentarer:

  1. Hej.
    Jag tror att hon har pratat om att det är synd om hemlösa barn, att hon har träffat en hemlös och går igenom med henne i allt, att hon försöker skriva mycket för att visa hur hemlösa barn lever i verkligheten, hon har säkert ljugit lite om att hon är nästan klar med allt.

    Hon kanske har sagt att hon också ska skriva om hemlösa för att lägga in det i tidningen för att hon ska kunne hjälpa dem lite.

    Hon har bara sagt bra sakar om dem och om sin föredrag. Puss Kamilla

    SvaraRadera
  2. Vad är det för fråga du har valt Åsa.:( Du borde ha valt en bättre fråga. Inte den....

    SvaraRadera
  3. Jag tror också som Kamilla, att Lou har sagt att det är synd om de hemlösa barnen och att de behöver hjälp.
    Hon har berättat om hur de har det, och vad vi folket måste göra för att hjälpa de.
    Hon har säkert gjort så här att hon föreslog att klassen ska börja samla pengar som de kan skänka till de hemlösa barnen.
    Hon har säkert också berättat om att, även de som är välutbildade kan bli hemlösa. Hon har sagt att vem som helst kan bli hemlös.

    Själv så tycker jag synd om de hemlösa barnen. Och de som har blivit hemlösa utan att det var deras fel, som t.ex. att de som inte har någon hem bara för att det kanske har blivit jordbävning, så att de har förlorat deras hem. De tycker jag väldigt synd om, och att alla borde engagera sig att hjälpa de.

    Men jag tycker verkligen inte om de som har blivit hemlösa av något skäl som t.ex. för att någon har tagit droger och druckit alkohol, och blivit hemlösa. Alltså de som själv har ”valt” att bli hemlösa. De tycker jag att de inte borde få någon hjälp alls. För att det är deras fel att de har blivit hemlösa. Till de skulle jag ha föreslott att SKAFFA ETT JOBB på något vis, vänta inte tills någon annan ska hjälpa er när ni själva har ”valt” att bli hemlösa. Bättre att skänka pengar till de fattiga än att skänka pengar till någon som er…..

    /Njomza

    SvaraRadera
  4. Denna uppgiften var väldigt svår, hon har kunnat säga vad som helst. Hon kan ha sagt något om att hon inte tycker det är rättvist att barn och kvinnor får leva på gatorna. Jag tror även att hon berättat om Nos historia, om varför hon fick leva på gatan. Därför tror jag att klassen blev insperarad över att Lou varit så modig som suttit och lyssnat på Nos bakrund.

    Här är min egna åsikt om hemlösa; Här i Sverige så tycker jag att dem på sätt och vis har valt det själva, eftersom att i Sverige så får vi allt. Men till skillnad från Frankrike så är Sverige väldigt bra. I Frankrike så kanske dem inte får lika mycket stöd som vi får här. Därför så kanske de i Frankrike har det svårare att hitta hem och mat. Jag tycker folk bode se efter vad de gör, ta inte livet för givet. För rätt som det är så kan du förlora det.. / Nadia

    SvaraRadera
  5. Jag håller med de tidigare kommentarerna.
    Lou kan ha tagit upp vad som helst i sitt föredrag om hemlösa, men det hon tog upp måste ha varit inspirerande och intresseväckande. Jag tror att hon beskrev Nos verklighet, hennes upplevelser och vad hon går igenom varje dag. Att det finns människor som inte alls har det bra och som får göra så gott dem kan för att kunna överleva, att det är deras verklighet även om den är hård och jobbig. Jag tror också att hon berättade om att vem som helst kan bli hemlös, att det inte spelar någon roll om hur gammal man är eller om man är kille/tjej. Allt hon talade om gav kanske eleverna en tankeställare och en lite annorlunda syn på livet.

    // Lili

    SvaraRadera
  6. Detta var en svår fråga för Lou har kunnat berättat de på olika sätt fast jag tror att hon har berättat om Nos verklighet och om hur hon blev hemlös. Hon har även berättat om hur hemlösa lever till exempel vart de sover. I regel kan de inte sova eftersom det är en obekväm plats. De kan tappa hoppet om sin framtid och leva för dagar som kommer. Att vara hemlös kan göra så att personen utsätts för fara, speciellt om det är en tjej för då kan hon till exempel bli våldtagen. Om de har ont om pengar kanske de till och med behöver tiga pengar för att få något att äta.

    Det hon sa fick lyssnarna att bli intresserade och verkligen förstå hur hemlösa har det. /Asana

    SvaraRadera
  7. Jag håller med de som tror att Lou har sagt att det är synd om de hemlösa, för de stämmer.De har ingenstans att bo. Men som Njomza sa ; det är eller var deras val. De hade kunnat ändra sitt liv lite bara ifall de hade fixat jobb som No borde göra.

    Jag tror att Lou berätta bra saker om de hemlösa inför sin klass och att de behöver folkets hjälp för att kunna överleva.För det är vi som kan få dem att överleva inte dem,när de inte tänker på sin framtid.Jag tror Lou sa så för att få hela sin klass att hjälpa hemlösa med mat och allt.

    Jag tror ocksa att Lou berätta hur de hemlösa har det, var de lever,var de sover och vad de äter.

    Lou fick säker alla att tänka på meningen med livet. Varför vi äter, eller varför vi sover? Hon fick alla att tänka på framtiden och se framåt och inte bakåt./Dalia.B

    SvaraRadera
  8. Vet ni vad? I dag gick jag förbi två killar som satt och pratade inne på kafét på Hansagallerian. Jag kan tänka mig att de var i 17-årsåldern.

    Precis när jag gick förbi sa den ene killen till den andre:
    - Behöver du pengar? Den andre svarade med allvarlig röst:
    - Det är inte det som är det största problemet. -Vad behöver du då, mat?
    -Ja, det och någonstans att sova.

    Det var kusligt att höra det. Precis som om det var Lou och No som satt och pratade! Jag kunde inte sluta tänka på det sen. Undrar om han hade stuckit hemifrån, blivit utslängd, eller vad?

    SvaraRadera
  9. (Eftersom att ämnet är stort kan hon ha pratat om allt mellan himmel och jord, i en timme. Ämnet är unga kvinnor som är hemlösa.)
    Hon kan ha börjat med att berätta om vad det innebär att vara hemlös, varför det händer och hur det kommer sig att unga tjejer blir hemlösa. Och berättat hur hemskt det har det och att de faktiskt behöver hjälp, eller de flesta av dem. Jag tänker inte gå in på mer djupa detaljer.

    Hon har ju dessutom intervjuat hemlöse No och fått reda på en massa fakta som kretsar runt erfarenhet och dags rutiner. Lou måste ha även visat upp statistik och nämnt lite grejer ur boken som Monsieur Marin lånat ut till henne.

    Lou berättade säkert intensivt om mötet med No och berättat historien om en hemlös liv.
    Hon kanske inte nämnde de absoluta personligaste berättelserna men grunden.
    Eftersom det är en timmes föredrag måste hon ha visat bilder, berättat fakta och självklart intervjun.
    Dock mot slutet så måste hennes klasskompisar ha varit mycket imponerade på grund av att hon var engagerad i ämnet och hade rikligt med information och tankar samt No’s erfarenhet. Dessutom tror jag att Lou imponerade på tjejerna med, de måste ha tyckt att Lou var modig, kreativ och ambitiös.

    Hur kom jag fram till detta? Jo jag har själv varit med om att framföra ett föredrag om inte två och jag berättade fakta, historia och visade bilder och ritade och försökte göra föredraget så intressant som möjligt. Lou måste ha gjort succé helt enkelt. Nu finns chansen att Lou bli vän med Léa Germain och Axelle Vernoux igen, kanske. En dag.

    ---------------------------------------

    Off Topic:
    Angående killarna så kan det vara så att han stuckit hemifrån. Hade jag varit "i hans skor" så hade jag också letat efter någonstans att sova, mat och pengar är inte det viktigaste för stunden.
    Man får dock bo kvar i ens föräldrars hus sålänge man studerar.

    //Carru

    SvaraRadera
  10. Jag tror att Lou höll sitt föredrag på ett sätt som visade mycket om hennes känslor och egna åsikter. Jag tror att hon började med en inledning som fångade deras uppmärksamhet och samtidigt skrämde dem.

    Hon förklarade för dem att det kan hända vem som helst. Stora som små. Det kvittar vilka pengar eller jobb man har. Man har aldrig någon trygghet i livet. Sedan började hon ge några exempel på vilka folk som finns där ute och vilka faror som väntar dom.

    Hon berättade också om vilka saker dom måste tänka på och gå igenom varje dag för att få sova någonstans eller få mat överhuvudtaget, att livet på gatan är inte en dag lik den andra. Varje dag står livet på spel. Detta är inte det enda dom blir utsatta för, det finns också våldtäksmän där ute och många andra olika sorters skumma typer som utnyttjar flickorna, och faktiskt männen också, på olika sätt. De inte är välkommna någonstans.

    Tänk er då att det finns små flickor där ute också, många börjar med droger för att klara all press. Många blir lurade av så kallade ”pimp’s” som utnyttjar och lurar dessa små flickor och även äldre kvinnor. Dessa flickor ser detta som deras utväg. Dessa så kallade ”pimp’s” erbjuder dom mat och tak över huvudet varje dag i utbyte mot deras kropp och kärlek. De är svin rent ut sagt och folket runt omkring väljer att se ner på, eller blunda för dom.

    Så nu tycker jag att det är dags att vi tar tag i detta, och sätter ner foten en gång för alla och gör något åt det. Så här får det inte vara längre. Ingen glädje i livet, ingen mening med livet, inget hopp i livet, men ändå fortsätter de att kämpa på dag efter dag och det måste vi beundra dem för!!

    Sedan gav hon olika förslag på vad man kan göra för att hjälpa.


    Fanny.

    SvaraRadera
  11. Jag tror att Lou har berättat att No är precis som en helt vanlig person, att hon inte är äcklig och annorlunda pga att hon bor på gatan. Okej att hon är kaxigare och har mer attityd än dom flesta men det medkommer nog med att bo på gatan. Jag tror att många är rädda för uteliggare pga att dom inte riktigt har kännedom utav ämnet och Lou kanske öppnade sina klassramraters ögon och visade att ingenting har hänt Lou trots att hon ändå har umgåts ganska mycket med No. Lou's klasskamrater och lärare har kanske applåderat för att Lou vågat ta ett steg ut på ''okänd mark'' och utforska det och sedan göra ett intressant och lärorikt projekt utav det. /carolina.A

    SvaraRadera
  12. Jag tror inte att hon har pekat ut No personligen utan bara pratat om uteliggare allmänt. /carolina.A

    SvaraRadera
  13. Lou kan ha valt att ta upp precis vad som helst av det hon har fått reda på under tiden som hon har pratat med No. Men jag tror inte att anledningarna till applåderna berodde så mycket på vad hon valde att ta upp, utan mer på sättet hon valde att säga det.

    Jag tror att eftersom att hon fick uppleva det i verkligheten och prata med en riktig hemlös blev föredraget mycket mer intressant. Om hon bara hade sökt fakta i böcker och på internet, hade föredraget inte blivit lika intressant. Jag har för mig att hon var 13 år. Om man då tänker på åldern så är det nog inte så många barn i 13-års åldern som bryr sig så mycket om hemlösa. Eftersom Lou brydde sig om det och berättade historien på ett sätt som 13-åringar förstår och intresserar sig för, blev klasskamraterna väldigt fängslade av historien, vilket ledde till applåderna.

    Men om jag ska peka ut något som jag tror hon tog upp som kan ha lett till applåderna, så var det nog att hon valde att prata om en kvinnlig hemlös. Det är inte så vanligt att man nämner att det även finns många hemlösa kvinnor. Jag tror att klassen tyckte att det var ett bra val för alla fick nog sig en tankeställare. /Emelie

    SvaraRadera
  14. Dom flesta tycker att föredrag blir bättre om man uttrycker sina egna tankar och känslor. Själv så tror jag att hon dels har sagt det och har berättat om hur hon har uppfattat "livet på gatan". Hur det är för en hemlös, hur mycket bekymmer denna människan har.
    Jag tror att hemlösa människor är mycket ensamma personer. För om man nu har familj och vänner runt om sig då kan väl inte dom låta en bo på gatan eller bara strunta i att hjälpa till? Själv så hade jag aldrig låtit någon i min närhet råka ut för nåt sånt.
    Men annars så ser man ju hemlösa varje dag och man bryr sig knappt. För dom flesta är knarkare, alkolister osv. Så man tänker "dom får skylla sig själva", men man kan undra vad som har fått dom att bli som dom blivit.
    Men iallafall antagligen så gjorde hon ett mycket bra föredrag och som emelie sa så är det modigt av Lou att hålla ett föredrag om hemlösa eftersom det inte är så många 13 åringar som bryr sig. /Sanna.L

    SvaraRadera
  15. HEJ!

    När Lou stod där och redovisade tror jag att hon inte nämnde namnet "No". Att hon bara berättade att hon hade gjort en intervju med en hemlös tjej och är det hon ville dela med sig till dom andra. Jag tror att hon berättade hur No hade kommit dit hon var idag och varför. Sedan hur Nos dagar var upplagda, alltså vad hon gjorde om dagarna och vart hon tar vägen på natten när hon ska sova, hur hon kan överleva utan jobb och inkomst. Desutom tror jag att Lou berättar om Nos bakrund om det hade hänt något speciellt, kanske med familjen eller om hon bara helt enkelt valde allt själv. Det är precis det jag tror Lou har tagit upp i klassen.

    Jag tycker att Lou var ganska modig som vågade utföra en intervju med en hemlös och det tror jag att klasskamraterna också tyckte. Jag tror att hennes klasskamrater fick en bild i huvudet och kunde verkligen föreställa sig hur det är att vara hemlös. Alla i klassen blev inspirerade och klappade och log när redovisningen var över.

    // Stephanie

    SvaraRadera
  16. Jag tror att hon tog information från de sidor som hennes lärare gav henne och blandade det med allt det som No sa.
    På detta sätt så vill hon få folk att tycka synd om No och förstå att helt vanliga människor kan hamna på gatan som hemlösa.
    För att bevisa det så kan hon ha tagit reda på mer om den kvinna som alltid sov på en viss plats och talade väldigt bildat. Den kvinnan var nog väldigt högutbildad men hade gjort ett misstag som förstört för henne. Många människor med hög utbildning och mycket pengar kan vara för stolta för att erkänna när de gjort ett misstag och på så sätt så kommer de aldrig från gatan och tillbaka till arbetslivet.
    Men i Nos fall så var det att hennes mamma inte ville ha henne och att hon blev skickad till fosterfamilj. Det kan ha krossat hennes hjärta och gjort så att hon byggt en mur runt det.
    Det jag chockas av är att hon lät den muren falla nästan helt med Lou och att hon kunde dela med sig om allt det hemska som hon måste ha varit med om.
    Allt det Lou har fått reda på av No kan ge den medkänsla som många personer borde känna mot hemlösa. Och den faktan hon har bör ha chockat många och gett dom en tankenöt, så de applåderade och tyckte hon hade gjort ett bra fördrag.

    //Hily

    SvaraRadera
  17. Jag har läst alla era svar och jag kommenterar dem i morgon och senare också här i bloggen som vanligt. Vi ses i morgon kl 9:00.

    SvaraRadera
  18. jag tror att hon berättar nästan allt om NO hur hon blev hemlös och vad hon tycker om hemlösa ,typ att dem inte är så farliga som dom ser ut.Hur det är att vara hemlös, hur mycket bekymmer denna människan har.Och att livet på gatan inte är en dag lik den andra. Varje dag står livet på spel.Jag tror nog att klassen blir inspirerade av att hon har varit så modig som vågat intervjua en hemlös // faisa

    SvaraRadera
  19. Hej Faisa! Vad bra att du också är här! :)

    SvaraRadera
  20. Hon sa allt så att alla förstod hur det kan kännas att vara hemlös. Alla andra pratade säkert om sina intressen, idoler eller fotboll. Hennes ämne var annorlunda och inte som alla andras. Alla imponerades av att hon vågade prata med en hemlös och intervjua en. Hon avslutade med att säga att hon ska hitta No för hon känner att hon är skyldig No en tjänst eftersom att hon hjälpte henne med fakta och allt sånt till hennes redovisning. /Serkan

    SvaraRadera
  21. Nu såg jag ditt svar, Serkan! Jag tror också att Lou har lite dåligt samvete över att hon fick så mycket av No.

    SvaraRadera