söndag 14 februari 2010

Uppgift 5

Ditt svar till uppgiften ska vara inskrivet i kommentarfältet till det här inlägget senast torsdagen den 18 februari klockan 22:00.

Lou tänker på att om var och en av oss tog emot en hemlös, om var och en av oss bestämde sig för att ta hand om en enda människa och hjälpa och ledsaga den människan, skulle det kanske vara färre som måste sova utomhus. Hennes mamma säger att det är omöjligt, att saker och ting är som de är och att det är mycket man inte kan göra något åt. Lou tänker att det antagligen är det man måste medge för att bli vuxen (s 69).
________________________________
Vad tror du att Lou menar med att man måste medge vissa saker för att bli vuxen? Måste man det, tycker du? Skriv vad du tror att Lou menar och hur du själv tänker kring att bli vuxen och förklara hur du kom fram till det.

20 kommentarer:

  1. Jag tror att Lou menar att när man blir vuxen så förstår man saker som man inte har förstått så mycket när man var liten. Som t.ex. att livet inte är så lätt som man tror. Man måste ta livet på allvar. Man kan inte t.ex. bara lata sig och inte jobba. För då riskerar man att bli hemlös, för att man inte har pengar. Man måste ta livet på allvar och försörja sin familj.

    Jag tycker att, för att kalla sig en vuxen, så måste man ha något i huvudet. Något som kallas för hjärna. Det räcker inte att man bara har det i huvudet, utan att man måste kunna använda den, på ett rätt sätt. Så är det också när man är barn och ungdom, men man är ännu mognare när man är vuxen, så man har lättare att fatta beslut.
    Och för att kalla sig för en vuxen så är det viktigt att aldrig låta någon lura dig. Använd hjärnan och tänk noga inför något beslut man tar. Och dessutom är det viktigt att man inte heller lurar någon annan heller.
    För att bli vuxen tycker jag att man måste skaffa ett jobb, om man inte är väldigt sjuk eller något så man inte kan jobba. Annars så är det mycket viktigt att jobba för att kunna försörja sin familj.

    Det där som Lou tänkte, att om var och en tar emot en hemlös för att hjälpa de. Så tycker jag att det är en fantasktiskt ide, så länge man hjälper de som ”förtjänar” att få hjälp. Alltså de som har blivit hemlös på grund av att t.ex. har förlorat hemmet på grund av en jordbävning, de borde man hjälpa. Ingen vill ha någon hemlös i sitt hem som är knarkare och som har gjort många problem. De får lösa sina egna problem själva, och klara sig själva.

    Det där som Lou`s mamma sa, att ”saker och ting är som de är”, att det är mycket man inte kan göra något åt. I think that she is kind of wrong there. För att man kan göra allt för att försöka ändra på något. Man kan göra allt för att göra saker och ting bättre, as long as you have the willing to do that.
    T.ex. så kan en som är hemlös, försöka ändra på det. Genom att försöka söka jobb och arbeta. Det är svårt att få jobb som hemlös, men man måste kämpa att söka jobb tills man hittar. Och man kan samla pantburkar för att få pengar, efter några år kanske man kan försöka köpa någon billig lägenhet för att bo någonstanns. Det är svårt att göra det, mycket svårt. Det är inte ofta någon hemlös får någon jobb, speciellt om man inte har gått i skolan och studerat. Men det är värt att försöka.
    /Njomza

    SvaraRadera
  2. Dam it. Nu ser jag att jag har skrivit fööör mycket. Jag får väl försöka ändra på det, om jag orkar. /Njomza :)

    SvaraRadera
  3. Som vi sa idag på lektionen: det är jättebra att ha många tankar och åsikter. Nästa steg är att kunna strukturera dem på bästa sätt i skrift. Vi jobbar med det :)

    SvaraRadera
  4. Vissa saker måste man nog medge för att bli vuxen. Livet är inte perfekt. Man måste inse att verkligheten och livet inte alltid är sockersött, att man inte kan få allt serverat på ett silverfat. Man får ett visst ansvar som inte har haft tidigare, som att t.ex kunna försörja sig själv. Det är inte lätt att vara vuxen, det händer att man stöter på motgångar, men då gäller det att fortsätta framåt, istället för att ge upp och fastna i det förflutna.
    Jag tror att Lou menar att man måste begripa att tillvaron är olika för alla människor. Vissa är hemlösa, andra har en bostad. Vissa är rika, andra är fattiga. Det är bara att acceptera det.

    // Lili

    SvaraRadera
  5. Först och främst så måste jag bara ta och ge Lili ett stort beröm. Hon tänker verkligen igenom det hon vill ha sagt, vilket är väldigt gripande eftersom hon får med så mycket men ändå så lite i texten.

    Jag håller helt och hållet med Lili. Här i livet så finns det vissa saker man tyvärr inte kan göra så mycket åt, exempelvis att vissa är rik medans andra är fattiga. Men sen så har ju också en vuxen ett mycket större ansvar än vad ett barn har. Att ge sig in i vuxen livet är absolut ingen lek. Det är så mycket man måste tänka på som vuxen. Vissa vuxna växer aldrig ifrån sin barndom, jag tror det är därför så många har det så dåligt i dagens nu läge. Därför tror jag dem har det svårare att passa tider, som att betala räkningen i tid och så. Man ska va ung så länge man kan, men när du är vuxen så är du vuxen. Då har du ett ansvar, ta vara på det annars så kanske du hamnar på gatan.

    När jag var yngre så sa jag alltid till min kompis mamma som är kurator att jag ville ta hem en luffare, bada dem, klä dem fint. Helt enkelt göra dem som oss andra. Men då sa hon alltid till mig " De är nästan omöjligt att göra de. Tanken är fin men jag tror aldrig att en hemlös hade följt med." Så fråga jag varför? och detta var hennes svar" De flesta hemlösa är det av speciella stjäl, antingen så är dem psykist sjuka eller så har de något slags problem". Det var då jag insåg att jag inte kan hjälpa dem mer än att ge dem mat istället för pengar. / Nadia

    P.S Jag känner mig ur kass på att komma på saker.

    SvaraRadera
  6. Som jag sa på lektionen så tycker jag också att Lili är bra på att uttrycka mycket med få ord.

    Nadia, du har jättemycket att säga, alltid.
    Det var ett bra exempel du gav på varför det inte är så enkelt som man tror att "bara hjälpa en hemlös".

    SvaraRadera
  7. Lou menar att vuxna inte har tid och pengar att bry sig om alla, och sedan kan man inte lita på alla heller då personen kanske stjäl/förstör i ditt hem. Skulle man dessutom bry sig om en och ta fullt hand om honom/henne så skulle någon annan bli avundsjuk, och den hemlösa kanske är hemlös för att det är en lat idiot, vilket man inte vet.
    Vi är på något sätt egoister då vi blundar för världen och vi låtsas bry oss om andra som har det svårt. Ett ordspråk jag funnit: "Alla människor är skyldiga till all godhet som de aldrig utförde". Det finns inget att göra åt saken, för vuxna måste vaka över sitt eget näste och skinn. Alla vill ha utveckling, men ingen vill ha förändring.

    //Carru

    SvaraRadera
  8. Det finns mycket att tänka på i ditt inlägg, Carru! Jag ska tänka på det tills på fredag.

    SvaraRadera
  9. Ja du, denna frågan har jag ställt upp till min pappa när jag var lite yngre. Jag tänkte på exakt samma sak som Lou. Han sa till mig livet är orättvis det är så vi lever.
    Jag fråga varför kan inte alla rika människor i världen ge pengar till de fattiga så att alla har det likadannt? Då svarade han: T.ex. om alla människor blir läkare, vem skulle då ha blivit Sjuksköterska eller lärare eller t.o.m. städerska? Vem är det då som ska städa ute eller vem är det då som ska lära oss? Det är så livet går till annars kan vi inte leva.

    Därför tror jag att ynga inte kan tänka så långt. Ynga vill bara att alla mår bra och har det likadannt att livet inte ska vara orättvis.

    M.V.H. Kamilla

    SvaraRadera
  10. Carru, jag förstår vad du menar nu. Jag borde ha skrivit "det finns många bra saker att fundera vidare på" eller "du skriver många tänkvärda saker i ditt inlägg". Bra att du frågade för jag menade det enbart som något positivt - att du har tagit upp intressanta saker.

    Ibland går det för snabbt när jag kommenterar ;)

    SvaraRadera
  11. När man var barn fanns det inga problem i världen. Så det är svårt att bli vuxen. När man väl är vuxen är det mycket ansvar och mycket man måste göra. Ibland blir saker och ting svåra för en. Själv så tycker jag det är bra med motgångar och misstag för man lär sig utav dom. Vad man måste medge för att bli vuxen tycker jag är väldigt svårt. Men det Lily skrev håller jag med om. /Sanna.L

    SvaraRadera
  12. Detta var en svår uppgift men jag tycker också att man måste medge vissa saker för att bli vuxen. Som barn behöver vi inte tänka på hyra, el, försäkringar eller räkningar osv men som vuxen har man mycket att tänka på, dessutom måste man ta mycket mer ansvar när man är äldre./Asana

    SvaraRadera
  13. När man är liten så är man inte lika medveten om svårigheter och motgångar i livet som man är som vuxen. Vissa saker kan vara svårt för ett barn att förstå, som tex No's situation. Ett litet barn förstår ju inte varför människor bor på gatan, varför mamma och pappa bråkar och varför man kan ha det svårt med pengar hemma. Barn har den förmågan att dom vill hjälpa alla, tex när jag var liten så ville jag alltid ta hem och mata alla ute kaniner och katter jag såg i snön. Jag förstod inte riktigt att man inte kunde hjälpa allt och alla, men en vuxen person förstår det, de måste förstå det. /carolina andersson

    SvaraRadera
  14. Jag tror att hon menar att man måste inse vissa saker när man blir vuxen, man får leva i verkligeheten och skilja på vad som är relativt och inte. Sen kan man alltid försöka lösa vissa problem med hjälp av andra, men det är inte alltid det går. Livet är inte en dans på rosor och det kan vara svårt att förstå när man är liten. Som liten tror man att man kan lösa alla problem, stora som små, hur enkelt som helst men när man blir vuxen måste man inse att inte allt går att lösa...

    När jag var liten tänkte jag ungefär som jag tror att Lou tänker. Nu har man förstått att allt inte är en dans på rosor, men jag tror fortfarande att problem kan lösas. Trots att man blir vuxen kan man inte sluta tro att saker och ting kan ändras. Det kan det om varje person gör vars en bra sak, då kan alla tillsammans ändra på vissa saker som inte en person kan göra själv. Då hade antagligen världen sett lite bättre ut och vissa problem hade inte funnits. /Emelie

    SvaraRadera
  15. Jag uppfattar det som att Lou tycker att man behöver hänvisning för att bli vuxen. Man måste få förklaringar på varför vissa saker inte går att ändra på och varför hon inte kan till exempel ta hem en hemlös. Lou tror att när hon blir stor så kan man förstå vad man kan göra och inte göra. När man är liten är man snäll och tror att man kan ta hand om allt och alla.


    Jag tror att man måste gå igenom en del problem för att inse vilka saker som går att lösa och vilka som inte går. Själv har jag gått igenom en del men det behövs mer för att jag ska bli vuxen. /Serkan

    SvaraRadera
  16. Åsa min data hacka och hela min text försvann. jag ska bara snabbt skriva om den så lägger jag in den.

    //Hily

    SvaraRadera
  17. Gör så, Hily. Jag är här och kollar er ;) Saknar några fler...

    SvaraRadera
  18. Lou menar säkert att man går igenom mycket för att bli vuxen även om man kommer ta mycket ansvar.

    Hon försöker tänka på ett annat sätt som alla andra inte gör.

    Ifall varje människa hade tagit hem en hemlös så hade hela världen i konkurs;)

    Hon tänker nog att det är ett bra sätt att ta hem en hemlös och ta hand om honom eller henne.Men hon tänker fel.Hon är fortfarande ett barn och behöver veta hur det ät att vara vuxen och ta ansvar.För ansvar har inte hon tagit än, tror jag. /Dalia.B

    SvaraRadera
  19. Jag tror att Lou menar att barn är naiva och tror att det som är väldigt svårt, nästan omöjligt är möjligt. Att om var och en hjälper en hemlös och ledsagar dom så skulle färre behöva sova på gatan.
    Teoretiskt sett har Lou rätt. Hon har fortfarande en annan syn på världen, och tycker inte det bör vara så svårt att hjälpa en annan människa.
    Hennes mamma tycker det är omöjligt och det har hon rätt i för vilken person vill ha en främling i sitt hus, nära sina barn.
    För Lou betyder begreppet ”att bli vuxen” att man inser att världen är inte är en så enkel plats och att alla problem inte har lätta lösningar.
    Med andra ord så är det som att vakna ur en dröm då verkligheten till slut kommer ifatt en.

    //Hily

    SvaraRadera
  20. jag vet att det blev lite sent men jag försökte skriva så fort så möjligt. Hoppas det inte blev för kladdigt.

    //Hily

    SvaraRadera